Bilverkstäder på Öland håller igång gammal bilpark

Till följd av personbilens allt fler elektroniska komponenter krävs det ofta ett besök hos en bilverkstad på Öland för att laga till mindre fel. Ingen tänker på lagningskostnader under garantitiden. Bilproducentern ersätter, så det är bara att lämna fordonet till en behörig verkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer skickar skyhöga räkningar. Via Personbilens Riksförbunds riggade översyn avslöjades falsarier, som gav verkstäderna ett skamfilat anseende. Det visades, att c.a nittio procent av bilföretagen med avsikt vilseledde bilägare på enorma summor. Att några falska företag som jobbar med bilar reparerar skrotbilar på Öland till trafik- och klimathotande fordon, attraherar inte heller en klimatkämpe.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer på Öland presterar skilda kvalitet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat företag som jobbar med bilar vid många tidpunkter för att bringa disciplin i en djungel av områdets bedrägerier. Det har lett till i tre organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen ”Bilverkstadens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) och KBV klarade ändå inte att upprätta högre förtroende. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsklassificering till företagen. Standarden startar med regelbundna egenskapskontroller, som kommer att ske både inifrån och utomstående av erfarna tillsynsmän. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer på Öland får befogenhet att märka ”Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små aktörer som arbetar med personbilar på Öland dra till sig engagemang

Via Konsumentverket inblandning är det lätt att separera två annorlunda bilverkstäder på Öland. I kretsen av de certifierade förekommer auktoriserade bilverkstäder med väldigt dyra renoveringar. Förmodligen beror det på att uteslutande originaldelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har åtkomst till avsevärt billigare delar och är därför mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”företagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är makalösa. Begagnade bilreservdelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa naturvillkor i bilskrotsförordningen tvingades flera skrotar att stänga eller byta fokus till fordonsrestaurering snarare än för bilskrotning. Och det förekommer fortfarande bilskrotar med kriminella insamlingsställen för bilägare, som behöver skrota en bil. Många skrotbilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som ”uttjänt Citroen bärgas kostnadsfritt”, eller ”stor ersättning för kasserade bilar”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. I enlighet med klimatlagen garanterar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och borttagen hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar på Öland utnyttjas.