Kontrollerad Bilverkstad” på Gotland en ny kvalitetsnorm

På grund av fordonens allt fler elektroniska delar krävs det vanligtvis ett besök på en certifierad bilverkstad på Gotland för att laga till små fel. Ingen funderar på lagningskostnader under garantitiden. Fordonstillverkaren betalar, så det är bara att lämna personbilen till en certifierad bilverkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Bilverkstäder sänder skyhöga räkningar. Genom Bilmännens Riksförbunds riggade inspektion upptäcktes bedrägerir, som gav bilföretagen ett skadade anseende. Det synliggjordes, att i närheten av 90 procent av bilverkstäderna avsiktligt lurade bilägare på oerhörda belopp. Att en del fiktiva aktörer som håller på med bilreparationer förvandlar uttjänta fordon på Gotland till trafik- och klimatskadliga bilar, behagar inte heller en klimataktivist.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar på Gotland tillhandahåller skilda kvalitet

Konsumenternas och ARN har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga tillfällen för att få stadga i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i tre grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom fackkontraktet ”Bilverkstadens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade dock inte att skapa högre tillit. Det medförde MRF och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsklassificering till sina medlemmar. Modulen bygger på bestämda kvalitetsövervakningar, som kommer att inträffa både inifrån och utomstående av duktiga inspektörer. Alla behöriga aktörer som håller på med bilreparationer på Gotland får status att märka ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder på Gotland skapar intresse

Via Konsumenternas ingripande är det lätt att separera två skilda aktörer som håller på med bilreparationer på Gotland. Bland de ackrediterade förekommer behöriga verkstäder med tämligen saltade kostnader för renoveringar. Eventuellt beror det på att uteslutande originalreservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har tillgång till avsevärt mer prisvärda komponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bolagen” som väcker mest intresse. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade reservdelar demonterade från en bilskrot med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets hårda klimatvillkor i bilskrotsstadgan förmåddes många bilmonteringar att avveckla eller lägga om fokus till personbilsreparationer som alternativ för skrotning av bilar. Och det förekommer fortfarande skrotföretag med olagliga uppsamlingsställen för fordonsägare, som skall skrota bilen. Många uttjänta bilar återförs i trafik via fiffel med registreringsbeviset, medan andra exporteras lagstridigt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”kasserad Volvo bärgas gratis”, eller ”bra betalning för kasserade fordon”, visar att bilverkstäder har ökat sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken ansvarar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte seriösa aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar på Gotland används.