Det förekommer verksamhetsområden, som förtjänar ett skamfilat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla segment från registrerade varumärken till uppdiktade ”firmor” med skattefri redovisning. Den förvrängda konkurrensen förekommer i alla sektorer. Och det kräver ingen betydande kunskap att hålla Transportstyrelsen bortom de väl synliga men oregistrerade eller kumpan-ägda ”bilverkstäderna”. Och det förekommer fler brister och fuffens hos bilverkstäder, som är mycket dåligt för bilverkstäderna. Ockerpriser, avsiktlig fiffel med inte genomfört jobb samt krav på betalning av fejkade felaktigheter, bör sända många av firmorna till en åklagare. De registrerade bilverkstäderna iBrastad arbetar lagligt kvar i den tiden, då de hade monopol på sitt eget varumärke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesbilverkstäderna tycks inte ha uppfattat, att den euforiska tidsperioden är en saga all. Kvällstidningens avslöjade av fiffel och bedrägerier genom manipulerade fordon hos 7 av åtta företag som jobbar med bilar i landet. Det startade aktiviteter hos nämnda myndigheter.
Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Brastad presterar skilda kvalitet
Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid antal situationer för att bringa stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har resulterat i tre organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschavtalet ”Bilföretagens renoveringskrav.” MRF, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att frambringa ökad tillit. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt sorteringssystem till företagen. Modulen bygger på återkommande egenskapskontroller, som kommer att hända både inifrån och utomstående av kompetenta tillsynsmän. Alla auktoriserade bilverkstäder i Brastad får befogenhet att märka ”Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre Verkstäder som håller på med fordonsrestaurering i Brastad väcker entusiasm
Genom Konsumenternas intrång är det enkelt att märka två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Brastad. Bland de legitimerade förekommer behöriga verkstäder med mycket kostsamma lagningar. Kanske beroende på att uteslutande originalreservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har access till mycket mer prisvärda bildelar och är därför mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”företagen” som skapar mest entusiasm. Deras priser är makalösa. Begagnade bilreservdelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger möjligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Naturvårdsverkets hårda naturföreskrifter i bilskrotsförordningen pressades flera bilmonteringar att stänga eller ändra fokus till fordonsreparationer snarare än för bilskrotning. Och det finns även fortsättningsvis bilskrotar med lagstridiga insamlingsställen för fordonsinnehavare, som måste återvinna sin bil. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”kasserad Saab hämtas gratis”, eller ”bra ersättning för skrot bilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt naturbalken ansvarar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte seriösa aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Brastad utnyttjas.