Motorbranschens Riksförbund styr kvaliteten hos bilverkstäder i Boxholm

Att besöka en bilverkstad i Boxholm, för att reparera ett fel under garantitiden, utarmar inte någon fordonsinnehavare. Det är bilproducenterns förpliktelse att rätta till alla fel under denna tidsperiod. Men en auktoriserad verkstads färdighet att ta bra betalt håller en klok ägare borta vid andra situationer. Företag som jobbar med bilar runt om i Sverige har under åtskilliga år beskyllts för fiffel, som i några fall kan ses som bedrägerier. Personbilens Riksförbunds konfidentiella och kanske försåtliga inspektion visar på ett förbluffande utslag. 7 av 8 företag blåste sina kunder grovt. På senare år har aktörer som håller på med bilreparationer även ökat sitt engagemang för fordon som folk vill skrota. syftet med det här, är att återinföra, de äldre trafikfarliga och miljöfördärvande, bilar i trafik.

Verkstäder i Boxholm levererar skilda egenskaper

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid antal gånger för att medföra ordning i en djungel av branschens falsarier. Det har utmynnat i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschuppgörelsen ”Bilverkstadens reparationsparametrar.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att frambringa högre tilltro. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt sorteringsplan till bolagen. Normen börjar med bestämda egenskapskontroller, som kommer att äga rum både inifrån och externt av duktiga besiktningsmän. Alla auktoriserade bilverkstäder i Boxholm får lov att stämpla ”Auktoriserad Verkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder som sysslar med personbilar i Boxholm dra till sig engagemang

Igenom Konsumentverket inblandning är det lätt att separera två skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Boxholm. Bland de ackrediterade förekommer auktoriserade bilverkstäder med relativt dyra reparationer. Eventuellt beroende på att enbart originalreservdelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har tillgång till mycket mer prisvärda komponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”bilverkstäderna” som väcker mest intresse. Priserna de har är makalösa. Begagnade delar tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa klimatkrav i bilskrotsförordningen drevs otaliga skrotnings företag att stänga eller ändra inriktningen till fordonsrenoveringar istället för skrotning av bilar. Och det förekommer än idag bilskrotar med illegala insamlingsställen för fordonsägare, som måste återvinna sin bil. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som ”kasserad Toyota bärgas avgiftsfritt”, eller ”hög med pengar för söndriga bilar”, visar att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med naturlagen garanterar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Boxholm utnyttjas.