Det förekommer en del olika aktörer som håller på med bilreparationer i Bro att välja mellan, när en bilinnehavare behöver få hjälp att reparera bilen. Beroende på om bilen är gammal och lagningskostnaden hög finns ändå alltid bilskrotning som alternativ till en kostsam verkstad. Ett avgiftsanbud från en behörig verkstad kommer antagligen bilinnehavaren att bry sig om. De registrerade verkstäderna lever kvar i sina gamla monopolställningar, då man kunde salta notan rejält. Det här främjar bara konkurrenterna, som tillföljd av slappa myndigheter kan genomföra samma reparationer till en bråkdel av priset. Den extremt stora skillnaden via konkurrens på skilda villkor, gagnar de lagstridiga bilföretagen mer än i andra verksamhetsområden i Sverige. Det är spektakulärt att se deras annonser i webben och pressen vid sidan om registrerade och seriösa bilverkstäder i Bro utbud.
Företag i Bro presterar olika egenskaper
Konsumenternas och ARN har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid flera gånger för att framkalla disciplin i fordons branschens falsarier. Det har resulterat i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom facköverenskommelsen “Verkstadens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att upprätta ökad anseende. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringssystem till bolagen. Modulen grundar sig på periodiska kvalitetsövervakningar, som kommer att äga rum både internt och utomstående av duktiga inspektörer. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Bro får befogenhet att signera “Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Små verkstäder i Bro skapar uppståndelse
Via Konsumentverket intrång är det okomplicerat att separera 2 skilda bilverkstäder i Bro. Bland de behöriga förekommer märkesverkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Kanske beror det på att uteslutande originaldelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har möjlighet till betydligt mer prisvärda delar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “företagen” som skapar mest entusiasm. Deras priser är fantastiska. Beg. delar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Via Transportstyrelsens hårda naturföreskrifter i bilskrotsbestämmelsen pressades massa bilskrotar att stänga eller lägga om inriktningen till personbilsrenoveringar som alternativ för demontering av fordon. Och det finns fortfarande bildemonteringar med lagstridiga uppsamlingsområden för bilägare, som måste skrota sitt fordon. Massor skrotbilar återförs i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som “uttjänt Jaguar bärgas gratis”, eller “bra betalning för söndriga bilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagen ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotintyg och avregistrerad på centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara återverkningar om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Bro anlitas.