Auktoriserad bilskrot i Stenungsund köper övergivna Fiat-Palio för återvinning

En etablerad skrot kan idag tjäna pengar på en skrotfärdig Fiat-Palio. Det är inte så länge sedan man skrotade bilen i Stenungsund och den enda intäkten kom från försäljning av begagnade komponenter. På grund av att de här försäljningar inte motsvarade återvinningskostnaden tvingas en fordonsägare betala vid inlämningen. En viss obligatorisk gottgörelse renderades igenom skrotningspremie.

Men när den avvecklades intensifierades bilskrot Stenungsund de ofta omskrivna och för klimatet allvarliga dumpningarna i naturen. Transportstyrelsen skred då in på banan. Med tuffa lagar och regler ändrade de situationen. Fordonstillverkare blev ansvariga att betala för bilskrotning i Stenungsund och avregistrering. Insamling föll också på deras förpliktelse. Uttjänta bilar stämplades som miljökritiskt avfall, så skrotar utan behörighet från Miljövårdsverket stod utan business. Det medförde i många nerlagda bilskrotar. Men med en lyckad insats kan en etablerad bildemontering i Stenungsund lämna betalning för en defekt Fiat-Palio.

Attraktiva bildelar är en bättre inkomstkälla på Fiat-Palio för bildemonteringen i Stenungsund

Bilfabrikanterna bereddes föreskrifter med en uttjänt Fiat-Punto återvinnes till 95 % av bilskrot i Stenungsund nästan total kretsgång. Efter massa års ihållande jobb har detta mål nåtts med bra marginal. Därför har begäran på betalning ersatts av en godtagbar ersättning för en skrotbil hos en certifierad bilskrot som betalar i Stenungsund.

Auktoriserad bilskrot i Stenungsund köper övergivna Fiat-Palio för återvinning

Men skrotningsprocessen hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets skoningslösa påtryckningar på skrotarna. Uttjänta fordon stämplades som naturvanskligt avfall, och naturstyrelsen bereddes i uppdrag att se till att de de tuffa lagarna utfördes exakt. Anläggning och avregistrering av en Fiat-Palio hos en etablerad skrot i Stenungsund naturreglerades och inspekterades så noga att olaglig verksamhet skulle försvinna.

Det föranledde dessutom, att nära hälften av Sveriges bilskrotar som hämtar skrotbilar måste lägga ned sin verksamhet. Idag har omläggningen av skrotning med registreringsbevis förverkligats till de nya bestämmelserna. En lämplig skrotfirma följer klimatvillkoren utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Fiat-Palio och andra trotjänare är eftertraktade objekt.

Skrotar i Stenungsund har konkurrenter om gamla Fiat-Palio

Att bilskrot har hård rivalitet om övergivna bilar är ingen ny upplysning. Kriminella utskeppningar har skett länge. Det presenteras i Jönköpings-Posten hur naturkontrollanter och polisen bara kan se nedskräpning av skrotbilar i Stenungsund, hur beskaffenhet för hundratusentals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den samordnade brottsligheten har hittat en ny och trygg försörjning vid sidan av narkotikan. Och rörelse med utförsel av miljöfarliga fordon i trafik växer ständig.

Efterfrågan efter prisvärda begagnade fordon som Fiat-Palio är mer än nånsin. Några, mer eller mindre organiserade, verkstäder handlar och fixar tillräckligt noggrant med beg. bilreservdelar. Detta är givetvis ett bakslag för de aktiva naturkämparna, som tampas mot de höga avgasutsläppen. I den rådande virus uppmaning, att färdas med bil i stället för att använda spårvagn, stiger engagemanget för förvärv av en billig andrabil till hemmet största option. Så en Länsstyrelsen godkänd bildemontering i Stenungsund ser med sorgsenhet hur fordonsvraken åker bredvid sin anläggning.