Bättre kontroll hos bilverkstäder i Skärhamn

Som ett resultat av fordonens allt fler elektroniska komponenter krävs det ofta en påhälsning på en behörig verkstad i Skärhamn för att fixa till mindre felaktigheter. Ingen funderar på reparationskostnader under garantitiden. Biltillverkaren ersätter, så det är endast att lämna personbilen till en behörig verkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer skickar svindyra fakturor. Via Personbilens Riksförbunds riggade översyn avslöjades falsarier, som gav bilföretagen ett skadade rykte. Det bevisades, att c.a nittio procent av företagen avsiktligt blåste sina kunder på enorma belopp. Att somliga fiktiva företag som jobbar med bilar reparerar uttjänta bilar från Skärhamn till trafik- och klimatskadliga bilar, tilltalar inte heller en klimatkämpe.

Firmor i Skärhamn presterar skilda kvalitet

Konsumenternas och Arn & Company AB har ingripit företag som jobbar med bilar vid antal tidpunkter för att få disciplin i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom branschuppgörelsen ”Bilföretagens reparationskrav.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att skapa ökad tillit. Det orsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsplan till sina medlemmar. Normen börjar med regelbundna kvalitetsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och utifrån av kunniga kontrollanter. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Skärhamn får status att stämpla ”Certifierad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre aktörer som sysslar med fordonsrestaurering i Skärhamn väcker uppståndelse

Via Konsumenternas ingripande är det okomplicerat att märka två skilda bilverkstäder i Skärhamn. I kretsen av de legitimerade återfinns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt kostsamma renoveringar. Kanske beror det på att bara originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har åtkomst till mycket billigare reservdelar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”verkstäderna” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade delar demonterade från en bilskrot med självplock ger kanske ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa klimatkrav i bildemonteringsförfattningen drevs flera bilskrotar att upphöra eller skifta nisch till bilrestaurering snarare än för demontering av fordon. Och det finns fortfarande skrotfirmor med olagliga insamlingsområden för ägare, som behöver skrota sitt fordon. Flera skrotbilar återförs i trafik igenom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med god skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”fördärvad Saab hämtas kostnadsfritt”, eller ”hög ersättning för skrot personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för skrotbilar. Enligt miljölagen garanterar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med bilskrotsintyg och avregistrerad hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte ackrediterade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Skärhamn anlitas.