Bilverkstäder i Skärblacka på gott och ont

Det är varje fordonsägares förskräckelse att åka till en oseriös verkstad i Skärblacka. Även om en offert överlämnats hittar den sluge verkstadsägaren ofta falska fel, som lagas och måste ersättas. Göteborgsposten återge till Fordonsägarens Riksförbund riggade brister till åtta skilda bilfirmor över hela landet. Bara ett företag debiterade för rätt reparation. De övriga sju vilseledde bilägarna på många hundralappar. De auktoriserade bilverkstäderna har färdighet att pungslå bilägare på lagligt sätt, under tiden upptäcktes grova bluff företag bland övriga bilverkstäder spridda i Sverige . De små påhittade enmansföretagen utför lagningar med pirat reservdelar till drömpris. Men entusiasmen för uttjänta bilar, som används kriminellt, har ökat markant. Och deras höga intäkter baseras inte på saltade fakturor.

Verkstäder i Skärblacka distribuerar olika kvalitet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit bilverkstäder vid åtskilliga tillfällen för att medföra ordning i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar via fackuppgörelsen “Bilverkstadens renoveringskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att skapa högre anseende. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsplan till företagen. Standarden grundar sig på upprepade kvalitetsinspektioner, som kommer att hända både internt och utifrån av skickliga tillsynsmän. Alla certifierade företag som jobbar med bilar i Skärblacka får licens att märka “Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små firmor i Skärblacka skapar intresse

Genom Konsumentverket intrång är det enkelt att märka 2 olika bilverkstäder i Skärblacka. I kretsen av de auktoriserade existerar behöriga verkstäder med mycket dyra renoveringar. Möjligtvis beror det på att bara originalkomponenter användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har tillgång till avsevärt mer prisvärda komponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “bolagen” som skapar mest engagemang. Priserna de har är fenomenala. Begagnade bilreservdelar tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen garanti. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Genom Transportstyrelsens hårda miljövillkor i återvinningsförfattningen drevs massa skrotnings företag att avveckla eller lägga om kurs till personbilsrenoveringar som ersättning för skrotning av bilar. Och det finns alltjämt bilskrotar med förbjudna uppsamlingsområden för bilägare, som skall återvinna sin bil. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som “fördärvad Saab hämtas kostnadsfritt”, eller “bra med pengar för defekta fordon”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatbalken garanterar bilägaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med bilskrotsintyg och avregistrerad på centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte behöriga aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Skärblacka används.