Nya åtgärder ersätter gammal Fiat-Panda hos bilskrot i Stenungsund

En legal skrot i Stenungsund har en stor del i återvinningen av en utrangerad Fiat-Panda. Men det är inte så många år sedan bildemontering enbart bestod av återvinning av begagnade reservdelar. I och med intäkterna från sådana avsättningar inte kom upp till den sammanlagda avgiften måste bilinnehavaren erlägga ett viss belopp för skrotning och sanering. Så som alternativ för att överlämna in det rostiga och klimatskadliga fordonet hamnade det som naturfördärvande odjur i naturen. Problemen med förpestade marker och skog sjunk inte med Regeringens indrag av skrotbilspremien, som betalades ut vid legitim återvinning. För att fixa tilltagande besvärligheter avfattades strama bestämmelser av nyssnämnda myndigheter. bilfabrikanter tvingades till frakten och kostnadsfri återvinning. Ett lyckat resultat gav en bilskrot i Stenungsund chans att betala för en förlegad Fiat-Panda betydligt mer än det förlorade skrotpremien.

Skrotning av äldre bilar höjer ersättning på Fiat-Panda hos bildemonteringen i Stenungsund

Fordonstillverkare bereddes anvisningar om en 95-procentig återföring av en Fiat-Panda till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter massa års ihållande arbete har detta mål nåtts med god marginal. Därför har begäran på kompensation bytts till en rimlig ersättning för en skrotbil hos en lämplig skrotfirma i Stenungsund. Men skrotningsprocessen hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets skoningslösa påtryckningar på skrothandlarna. Skrotbilar stämplades som naturkritiskt avfall, och Miljöstyrelsen gavs i uppdrag att tillse att de de hårda bestämmelserna följdes precist. Anläggning och avregistrering av en Fiat-Panda hos en legitimerad bilskrotning i Stenungsund naturjusterades och kontrollerades så noga att illegal business skulle upplösas. Det förmådde också, att nära 50 % av Sveriges skrotar måste lägga ned sin verksamhet. Nuförtiden har omläggningen av skrotning genomförts till de nya riktlinjerna. En behörig bilskrotning följer klimatkraven utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Fiat-Panda och andra trotjänare är önskade objekt.

Skrotföretagen i Stenungsund slåss om att få tag i gamla Fiat-Panda

Att bildemontering i Stenungsund har hård rivalitet om en ålderstigen Fiat-Panda är ingen nyhet. Förbjudna exporter har fortgått länge. Det beskrivs i Elfsborgs Läns Allehanda hur miljöövervakare och polismyndigheten bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade kriminaliteten har funnit en ny och riskfri försörjning vid sidan av droghandeln. Och hanterande med utförsel av skrotbilar i trafik ökar ständig. Efterfrågan efter billiga beg. bilar som Fiat-Panda är större än överhuvudtaget. Många, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder förvärvar och fixar tillräckligt noga med beg. bilkomponenter. Detta är självfallet en motgång för de aktiva naturhjältarna, som krigar mot de stigande koldioxidföroreningarna. I den rådande pandemins vädjan, att färdas med bil som alternativ för att använda buss, stiger engagemanget för inköp av en prisvärd andrabil till hushållet högsta prioritet. Så en etablerad bilskrot i Stenungsund ser med sorgsenhet hur en rostig klimat- och inte säker Fiat-Panda kör utmed sin anläggning.