Skrotbilar från Kil försvinner från bilskrot till begagnad-marknaden

Kasserade bilar utan granskning i Kil uppfattas, av många, till dumpade personbilar i naturen. Det har skrivits en del om det miljöfarliga beteendet. Och det är givetvis en jobbig syn att se dessa förvridna och rostiga fordons skrot gömda i skog och mark.

Men de här fordonsvraken utgör bara en liten del av oegentligheter med skrotbilar, som naturligtvis skall lämnas till en behörig skrot för återvinning och retur till ett ständigt kretslopp inom industrin. En sådan procedur ger tillfälle till en inte försumbar ersättning till fordonsägaren, som vill skrota bilen.

Skrotarna tävlar numera med ständigt höjda premier. Och även då uttjänta fordon måste fraktas med bärgare kan ägaren få betalt. Flertalet gånger räcker dessvärre inte detta för att fordonsvraken ska försvinna för gott.

Bilskrot informerar att utrangerade kasserade bilar från Kil kan användas olagligt

Före en uttjänt bil i Kil hamnat på en legitimerad bilskrot med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg tagits emot, finns risk att den bli utnyttjad i brottsliga ändamål. Ett natur- och trafikvådlig fordon ger 10 gånger mer till försäljaren i ett annat land. Det råder förbud att föra ut skrotbilar som saknar godkänd inspektion.

Det är kanske upphovet till den vinstgivande affärsverksamheten hos den samordnande brottsförekomsten. Länsstyrelsen och Regeringens prestation begränsas till inskrivning av kvantiteten förbjudna utförda uttjänta fordon via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Svt som intervjuat tillsynsmän från ett klimattjänstemän i Göteborgs hamn. När en kasserad personbil i Kil säljes genom Google eller dagstidningar, kan fordonet också återföras i trafik utan ägarens kännedom.

Flera mindre bilföretag återställer enkelt de miljö-och trafikskadliga bilarna i körbart skick. Om en fordonsägare överlämnar sin demolerade personbil för antagen bilskrotning, utan att få mottagningsbevis från en legitimerad bilskrot, kan det orsaka kommande dilemman. Åliggande för återvinning och bildemontering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta instrueras tydligt i naturbalken.

För att avstyra fuffens vid handel borde säljaren utföra handlingar för att avlägsna sådana risker, när tiden är inne att skrota bilen. Genom bilfabrikanternas framgångsrika recykling, och skrotarnas väl planlagda modernisering i enlighet med bilskrotningslagen, kan fordonsinnehavaren räkna med en bra kompensation vid inlämning.

Då de uttjänta bilarna hämtas utgår även skiftande kompensation. Men det är vid ett sån situation, som risken föreligger för att skrotbilarna kan komma på nämnda villovägar, med kommande problem som påföljd.

Alla skrotbilar från Kil bör överlämnas till en godkänd skrot

Avlämnas bilinnehavaren personligen in sitt fordon till en auktoriserad bildemontering undanröjs osäkerheten för bedrägerier.

Innan förfarandet med fragmentering skruvas attraktiva reservdelar för recirkulation för försäljning. Igenom kvitto, som verifierar skrotning och avfärdande hos Transportstyrelsen, ansvara för en legitim åtgärd. Samtidigt inkasserar fordonsägaren maximal ersättning för en uttjänt bil i Kil.

Skrotbilar från Kil försvinner från bilskrot till begagnad-marknaden

Men summan kan skilja med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att utforska valmöjligheterna. Måste skrotbilen bärgas är faran desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det existerar alternativ att sätta hinder för de förbjudna aktiviteten. Kontrollera att hämtning verkställs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en godkänd bilåtervinnare, därtill att ett signerat kvittens med mottagningsbevis överlämnas, som intyg för nästkommande avfärdande på Trafikverket.

Syna, före bärgningen, att behörighet för transport av skrotbilar är utförd av Trafikverket. Ett reko företag har ett sådant formulär enkelt åtkomligt och läsbart på sin hemsida. De här enkla steg säkrar för att en uttjänt bil i Kil vårdas på ett rättmätigt och miljöskyddat förfaringssätt.