Dumpade personbilar från Karlskoga bevisar bilvrakens villovägar från auktoriserade bildemonteringar. Och i högre utsträckning uppvisas detta via de tusentals uppställningsplatser av bilar med körförbud, som kan ses runt om i landet.
Det finns nog endast några enstaka bilkyrkogårdar, som har lov för bibehållandet av kasserade bilar på oskyddade landsområden. De i Båtnäs och Ryd har blivit turistattraktioner och kassako till kommunernas ekonomi. Men resterande uppställningsplatser, med klimatskadliga och helt fördärvade vrak, är en vämjelse att behöva se.
Det finns antagligen inga andra, än ansvariga på Miljövårdsverket, som går med på dessa platser, som dessutom tycks godkännas på vattenskyddade områden. Dessa skrotbilar på avvägar kommer inte att hamna hos skroten, om inte bilägarna tar sitt ansvar enligt miljöförordningen.
Utrangerade skrotbilar från Karlskoga kan brukas brottsligt
Innan en skrotbil i Karlskoga hamnat på en auktoriserad skrot med lämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg tagits emot, finns risk att bilen blir använd i kriminella ändamål. Ett klimat- och trafikvådlig personbil ger 10 gånger mer till försäljaren i Afrika. Det råder förbud att skeppa ut skrotbilar som saknar godkänd undersökning. Det är kanske motivet till den vinstgivande affärsverksamheten hos den samordnande brottsligheten.
Länsstyrelsen och polisens insats begränsas till registrering av kvantiteten otillåtna utförda skrotbilar via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Sydsvenskan som pratat med tillsynsmän från ett klimattjänstemän i Malmös hamn. När en uttjänt bil i Karlskoga säljes genom webben eller dagstidningar, kan bilen även återgå i trafik utan bilägarens vetskap. Och många mindre bilföretag reparerar lätt de klimat-och trafikvådliga bilarna i körbart tillstånd.
Om en bilinnehavare överlämnar sin fördärvade personbil för antagen bildemontering, utan att få skrotintyg från en godkänd bildemontering, kan det leda till kommande problem. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta instrueras tydligt i Miljöförordningen. För att slippa oegentligheter vid handel skall säljaren vidta åtgärder för att undanröja sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sin bil.
Igenom biltillverkarnas framgångsrika recykling, och skrotarnas rationella modernisering enligt bilskrotsförordningen, kan bilägaren vänta sig en okey ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även skiftande ersättning. Men det är vid ett sådan möjlighet, som risken förekommer för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda villovägar, med framtida bryderi som påföljd.
Alla uttjänta fordon från Karlskoga skall lämnas till en legitimerad bildemontering
Transporterar bilinnehavaren personligen in sin skrotbil till en godkänd skrotfirma undanröjs faran för bedrägligt förfarande. Före proceduren med recykling demonteras attraktiva komponenter för recirkulation och renoveras för att senare säljas vidare. Via mottagningsbevis, som styrker skrotning och avfärdande på Transportstyrelsen, garanteras en tillåten behandling.
Samtidigt får fordonsinnehavaren högst ersättning för en skrotbil i Karlskoga. Men summan skiftar med flera tusen kronor. Så det kan vara smart att ta reda på varianterna. Behöver skrotbilen hämtas är risken desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar alternativ att sätta stopp för de illegala aktiviteten.
Kontrollera att transport verkställs av en avtalad partner som skrota bilen hos en bilskrot, därtill att ett underskrivet mottagningsbevis med skrotningsintyg lämnas, som intyg för kommande avfärdande på Transportstyrelsen. Inspektera, innan transporten, att tillstånd för frakt av skrotbilar är utförd av Transportstyrelsen. Ett reko företag har ett sånt blankett enkelt åtkomligt och öppningsbart på sin nätsida. De här lätta steg borgar för att en skrotbil i Karlskoga omhändertas på ett lovligt och miljösäkert vis.