En legal bildemontering i Mölndal kan idag erhålla fler intäkter på en rostig oduglig Mazda-121. Det är inte så länge sedan den enda intäkten kom från försäljning av begagnade bildelar.
På grund av att de här försäljningar inte motsvarade skrotningsavgiften behöver en bilägare betala vid överlämnandet. En viss allmän gottgörelse gavs genom skrotningspremie. Men när den försvann växte de väldigt uppmärksammade och för miljön övergivna Mazda-323 ger återbäring från bilskrot i Mölndal.
Riksdagen trädde då in i handlingen. Med tuffa lagar och regler ändrade de situationen. Fordonstillverkare blev skyldiga att betala för att skrota bilen i Mölndal med korrekt avregistrering. Insamling föll även på deras förpliktelse. Fordonsskrot klassades som klimatkritiskt avfall, så bilskrotar utan medgivande från Länsstyrelsen stod utan verksamhet. Det innebar i ett antal likviderade bolag. Men genom en framgångsrik insats kan en legitimerad bilskrot i Mölndal ge betalning för en söndrig Mazda-121.
Skrotning av äldre bilar inbringar mer pengar på Mazda-121 hos skroten i Mölndal
Biltillverkare bereddes föreskrifter om en nästan fullkomlig återföring av en Mazda-121 till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter ett antal års febrilt arbete har detta mål uppnåtts med tilltagen marginal. Därför har anspråk på betalning ersatts av en rimlig ersättning för ett vrak på en legitimerad skrot i Mölndal. Men skrotningsutvecklingen hade inte lyckats utan Länsstyrelsens skoningslösa påtryckningar hos skrotarna.
Uttjänta fordon stämplades som klimatkritiskt avfall, och klimatstyrelsen gavs i uppdrag att se till att de de hårda föreskrifterna genomfördes ackurat. Skrotning och miljöhantering av en Mazda-121 hos en legal bilskrotning i Mölndal klimatreglerades och övervakades så noga att olaglig aktivitet skulle försvinna. Det föranledde även, att nära femtio procent av Sveriges skrothandlare var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omläggningen av återvinning av bilar genomförts till de nya riktlinjerna. En legitimerad bildemontering följer naturvillkoren utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Mazda121 och andra trotjänare är önskade föremål.
Bildemonteringar i Mölndal har konkurrenter om gamla Mazda-121
Att bilskrot i Mölndal har kärv maktkamp om fordonsvrak och gamla Mazda-121 är ingen ny upplysning. Illegala exporter har pågått en god stund. Det rapporteras i Östersunds Posten hur klimatkontrollanter och polisen bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kr rullar förbi varje dag. Den samordnade kriminaliteten har påträffat en ny och trygg levebröd med bilskrot med självplock vid sidan av narkotikan. Och hantering med återinförande av uttjänta bilar i trafik stiger hela tiden.
Efterfrågan efter billiga begagnade bilar som Mazda-121 är högre än någonsin. Några, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder inhandlar och lagar tillräckligt ordentlig med begagnade reservdelar. Detta är definitivt en missräkning för de aktiva klimatkämparna, som krigar mot de stigande koldioxidföroreningarna. I den aktuella virus uppmaning, att köra bil i stället för att använda spårvagn, stiger intresset för inköp av en billig andrabil till hemmet största prioritet. Så en etablerad bilskrot i Mölndal ser med dysterhet hur en uttjänt natur- och trafikfarlig Mazda-121 åker på sidan om sin bildemontering.