Seriösa bilverkstäder i Åby skyltar med “Kontrollerad Bilverkstad”

Aktörer som håller på med bilreparationer i Åby utökar fordonens livslängd på ont och gott. En åldrad och trasig bil bör ur miljömening överlämnas in till en bilskrot med registreringsbevis och avregistreras. Men i många fall beroende på reparationskostnaden. Offert från certifierad bilverkstad, med svindyra priser, finns antagligen inget alternativ än att skrota bilen. Utvecklingen till allt ökande lagningskostnaden har beaktats hos andra behöriga bilfirmor. Det har inneburit att Konsumenternas och ARN fått in uppsjö av beskyllningar för brister med krav på betalning. Det väckte även Göteborgsposten intresse. Så tillsammans med MRF gillrades en fälla för att se hur allt förhåller sig. Den blev förfärande. Enbart en av åtta testade företag som jobbar med bilar hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till fordonsägarna. Det förekom stora och vedertagna företag bland de anklagade, så nu kunde en ordentlig sanering utföras inom bilföretagen. Men de mindre och oseriösa verkstäderna har alltid slunkit förbi myndigheters försök till kontroll. De kan, med sin otillräcklighet på bokföring, fortsätta som normalt utan störande intrång.

Företag som jobbar med personbilar i Åby levererar olika egenskaper

Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid antal stunder för att medföra ordning i fordons områdets falsarier. Det har resulterat i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen “Bilföretagens reparationskriterium.” MRF, Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att frambringa ökad tillit. Det medförde MRF och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringssystem till bolagen. Modulen börjar med bestämda egenskapsinspektioner, som kommer att ske både internt och externt av rutinerade kontrollanter. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Åby får behörighet att märka “Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små företag som håller på med fordonsrestaurering i Åby väcker engagemang

Igenom Hallå Konsument inblandning är det enkelt att separera två olika företag som jobbar med bilar i Åby. Bland de behöriga existerar behöriga verkstäder med väldigt kostsamma lagningar. Förmodligen beror det på att bara originalreservdelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har tillgång till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “företagen” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är fantastiska. Begagnade komponenter tagna från en bildemontering med självplock ger nog ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda naturbegäran i bildemonteringsbestämmelsen tvingades massa bilskrotar att avveckla eller byta inriktningen till fordonsrenoveringar som alternativ för bilskrotning. Och det finns än idag bildemonteringar med illegala insamlingsområden för bilägare, som behöver skrota en bil. En del uttjänta bilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra exporteras illegalt med god intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “trasig Jaguar hämtas kostnadsfritt”, eller “stor betalning för kasserade fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt engagemang för skrotbilar. I enlighet med naturlagen ansvarar ägaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med skrotintyg och avfärdad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Åby anlitas.