Att hälsa på en bilreparatör i Kållered, för att reparera en felaktighet under garantitiden, utarmar inte någon fordonsägare. Det är bilproducentens förpliktelse att avhjälpa alla brister under denna tidsperiod. Men en godkänd verkstads skicklighet att ta bra betalt håller en finansiell bilinnehavare borta vid andra tillfällen. Företag som jobbar med bilar runt om i Sverige har under många år beskyllts för fiffel, som i några fall kan betraktas som bedrägerier.
Motormännens Riksförbunds inofficiella och antagligen slipade inspektion pekar på ett förbluffande utfall. 7 av åtta företag lurade fordonsägarna grovt. Under senare år har aktörer som håller på med bilreparationer dessutom ökat sitt intresse för bilar som tjänat färdigt. syftet med detta är att föra in, de äldre trafikfarliga fordonsvraken och miljöförstörande, fordonen på våra vägar.
Företag som jobbar med bilar i Kållered levererar skilda standard
Konsumentverket och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid antal situationer för att bringa stadga i fordons branschens bedrägerier. Det har utmynnat i 3 organ, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen “Verkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att upprätta högre tilltro.
Det medförde MRF och bilskrot Kållered samt Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsplan till sina medlemmar. Standarden grundar sig på bestämda egenskapsgranskningar, som kommer att äga rum både internt och utifrån av kunniga inspektörer. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Kållered får tillstånd att märka “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre verkstäder i Kållered skapar intresse
Via Konsumentverket inblandning är det inte svårt att separera två skilda aktörer som håller på med bilreparationer och bilskrotning i Kållered. Bland de behöriga förekommer behöriga verkstäder med tämligen dyra lagningar. Eventuellt beror det på att enbart originalreservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har tillgång till mycket mer prisvärda reservdelar och är således mer eftertraktad.
Men det är de osystematiska “bilverkstäderna” som dra till sig mest entusiasm. Deras priser är makalösa. Begagnade delar tagna från en bildemontering med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Transportstyrelsens tuffa miljöföreskrifter i bilskrotningsförfattningen förmåddes massa bilskrotar att avveckla eller skifta inriktningen till fordonsrestaurering snarare än för skrotning av utländska bilar. Och det finns än idag skrotföretag med förbjudna insamlingsställen för bilinnehavare, som måste skrota bilen i Kållered. Flera skrotbilar förs åter i trafik igenom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet olagligt med god skattefri förtjänst.
Reklam i Vi-Bilägare, som “fördärvad Citroen hämtas gratis”, eller “bra med pengar för skrot bilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt naturlagbalken borgar bilinehavaren för sin övergivna bil tills fordonet blir skrotad med skrotintyg och avfärdad på Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Kållered utnyttjas.