Det är inte alla som kan skrota bilen i Lilla Edet och få två tusen kr i ersättning för fordonsvraket. För det är ju inte så länge sedan man var tvungen att betala för att bli av med övergivna bilar på ett lagligt sätt. Förvisso gottgjorde staten en del för nedskräpning av skrotbilarna i Lilla Edet, men det täckte inte till hela kostnaden. Igenom att överge kadavret i omgivningen kunde en krogsväng betalas. Och det kunde till och med bli två, när den offentliga skrotpengen från bilskrot i Lilla Edet uteblev.
De här ogynnsamma miljöverken irriterade Naturvårdsverket till att ta av sig silkesvantarna. Raka och effektiva ultimatum framfördes till Bilproducenterna genom nya kraftiga förordningar. De skulle från nuvarande tid hämta in och ombesörja alla återvinningar gratis. Därutöver bands bilskrot som hämtar till en gynnsammare återanvändning av en odugliga Lancia-Voyager.
Attraktiva bildelar inbringar mer pengar på Lancia-Voyager för bildemonteringen i Lilla Edet
Bilskrot som betalar gavs direktiv om mottagningsbevis och en 95-procentig retur av en Lancia-Voyager till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter flertalet års ihållande arbete har denna intention uppnåtts med god marginal. Därför har krav på betalning med skrotningsintyg ersatts av en acceptabel ersättning för uttjänta bilar på en auktoriserad skrotfirma i Lilla Edet. Men att skrota bilen betalt hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens brutala påtryckningar hos återvinningsföretagen. Skrotbilar som inte var avregistrerade stämplades som miljöprekärt avfall, och naturadministrationen bereddes i uppdrag att tillse att de de tuffa normerna verkställdes ackurat. Skrotning och avregistrering av en Lancia-Voyager hos en Länsstyrelsen godkänd bilskrotning i Lilla Edet klimatjusterades och inspekterades så noga att förbjuden aktivitet skulle försvinna.
Det föranledde även, att nära 50 % av Sveriges skrothandlare måste lägga ned sin verksamhet. Nu för tiden har omläggningen av återvinning Fiat 124-Spider är skrotbil i Lilla Edet efter 10 år genomförts till de nya bestämmelserna. En auktoriserad bildemontering följer naturanspråken utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Lancia-Voyager och andra trotjänare är eftertraktade föremål.
Bildemonteringar i Lilla Edet tävlar om att köpa gamla Lancia-Voyager
Att bilskrot ger ersättning i Lilla Edet har tuff konkurrens om en murken Lancia-Voyager är ingen nyhet. Kriminella utskeppningar har försiggått länge. Det framställs i Stockholms fria tidning hur man bokar hämtning av sin skrotbil för utförsel och polismakten bara kan se på, hur värden för hundratusentals kr rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har sökt frågor och svar om skrotning och lokaliserat en ny och trygg levebröd vid sidan av knarkförsäljning. Och hanterande med utskeppning av skrotbilar i trafik växer hela tiden. Suget efter billiga beg. personbilar som Lancia-Voyager är högre än vid någon tidpunkt. Fler, mer eller mindre organiserade, verkstäder införskaffar och dona tillräckligt grundligt med beg. bilkomponenter.
Detta är definitivt en motgång för bilskrot med självplock av begagnade bildelar och de aktiva miljökämparna, som tampas mot de höga koldioxidföroreningarna. I den rådande pandemins vädjan, att köra personbil som alternativ för att använda kollektivt, ökar intresset för köp av en prisvärd andrabil till hemmet främsta prioritet. Så en legitimerad bildemontering i Lilla Edet ser med sorgsenhet hur en avdankad natur- och trafikfarlig Lancia-Voyager kör utmed sin skrot.