Det finns många olika aktörer som håller på med bilreparationer i Gråbo att besluta mellan, när en fordonsägare måste få hjälp att reparera bilen. Beroende på om bilen är gammal och reparationskostnaden stor finns emellertid alltid skrotning av bilen som annan utväg till en dyr verkstad. Ett omkostnadsoffert från en märkesverkstad kommer troligen ägaren att bry sig om. De auktoriserade märkesverkstäderna fortlever i sina gamla monopolställningar, då man besatt ensamrätt att laga bilarna. Det här hjälper bara konkurrenterna, som i och med odugliga myndigheter kan uträtta samma jobb till en tredjedel av pengarna. Den extremt stora avvikelse genom konkurrens på olika kriterium, gynnar de lagstridiga bilverkstäderna mer än i andra branscher i landet. Det är förbluffande att se dessa breda ut sina marknadsföring i nätet och media vid sidan om registrerade och seriösa bilfirmor i Gråbo utbud.
Företag som arbetar med fordon i Gråbo levererar skilda kvalitet
Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid antal situationer för att bringa ordning i en djungel av områdets bedrägerier. Det har medfört i 3 arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschavtalet “Bilverkstadens reparationsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att åstadkomma ökad förtroende. Det orsakade MRF och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassifikation till företagen. Modulen bygger på ordentliga egenskapsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och utifrån av rutinerade besiktningsmän. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Gråbo får tillstånd att signera “Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre aktörer som arbetar med fordon i Gråbo dra till sig engagemang
Igenom Konsumenternas inblandning är det inte svårt att separera 2 olika aktörer som håller på med bilreparationer i Gråbo. Bland de legitimerade återfinns märkesverkstäder med väldigt dyra renoveringar. Möjligtvis beror det på att endast originalkomponenter används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har tillgång till mycket billigare reservdelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bilverkstäderna” som skapar mest entusiasm. Deras priser är fantastiska. Beg. delar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen försäkran. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Genom Naturvårdsverkets hårda klimatkrav i bildemonteringsförordningen pressades många bilskrotar att upphöra eller ändra kurs till personbilsrestaurering snarare än för återvinning. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotfirmor med illegala uppsamlingsområden för fordonsinnehavare, som måste skrota en bil. Massor uttjänta bilar förs åter i trafik igenom manipulation med reg. beviset, medan andra exporteras olovligt med god intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “uttjänt Ford hämtas avgiftsfritt”, eller “bra med pengar för kasserade bilar”, bevisar att bilverkstäder har ökat sitt intresse för uttjänta bilar. I enlighet med klimatlagen garanterar fordonsägaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Gråbo anlitas.