En godkänd bilskrot i Fjärås hämtar utrangerade Chevrolet-Beretta

Det är inte alla förunnat att få 2 000 kr i betalning för bilskrotning av en Chevrolet-Beretta på en Länsstyrelsen godkänd bilskrot i Fjärås. För det är ju inte så lång tid sedan man var tvungen att betala för att bli av med vraket på ett lagligt förfaringssätt. Förvisso gottgjorde staten en del till skrot som betalar för vrak efter Chevrolet-Biscayne , men det täckte inte till hela avgiften. Genom att överge åbäket i omgivningen kunde en krogsväng finansieras. Och det kunde till och med bli 2, när den allmänna skrotbilspremien uteblev.

De här ogynnsamma miljöaktionerna irriterade Regeringen till att ta i med hårdhandskarna. Raka och effektiva ultimatum framfördes till Bilproducenterna igenom nya stentuffa bestämmelser.

De skulle från dags datum samla in och ombesörja alla bilskrotningar avgiftsfritt. Dessutom bands de till en gynnsammare skrotning av en värdelösa Chevrolet-Beretta.

Skrotning av äldre bilar höjer ersättning på Chevrolet-Beretta för skroten i Fjärås

Biltillverkare bereddes föreskrifter om en nästan fullkomlig återföring av en Chevrolet-Beretta till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter flertalet års frenetiskt jobb har detta mål nåtts med bra marginal. Därför har krav på kompensation ersatts av en tillfredsställande ersättning för ett bilvrak på en lämplig bildemontering i Fjärås. Men återvinningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets hänsynslösa inblandning hos bilskrotarna. Skrotbilar klassades som naturriskabelt avfall, och klimatadministrationen bereddes i uppgift att tillse att de de strama bestämmelserna genomfördes precist. Anläggning och sanering av en Chevrolet-Beretta som man skrota bilen i Fjärås klimatanpassades och inspekterades så noga att olaglig verksamhet skulle droppa av. Det förorsakade även, att nära hälften av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omändringen av att skrota återvinna av bilar genomförts till de nya föreskrifterna. En legitimerad bildemontering följer klimatkraven utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Chevrolet-Beretta och andra trotjänare är önskade föremål.

Skrotar i Fjärås gör vad som helst för att skaffa äldre Chevrolet-Beretta

Att skrotfirma i Fjärås har hård konkurrens om en förlegad Chevrolet-Beretta är ingen ny upplysning. Kriminella utskeppningar har skett en god stund. Det redogörs i Uppsalanytt hur miljökontrollanter och polisen bara kan se på, hur värden för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier.

Den organiserade kriminaliteten har upptäckt en ny och trygg inkomstkälla vid sidan av droghandeln. Och hanterande med återinförande av miljöfarliga fordon i trafik växer konstant. Suget efter prisvärda begagnade bilar som Chevrolet-Beretta är större än någonsin. Fler, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker förvärvar och dona tillräckligt strikt med begagnade reservdelar. Detta är givetvis ett bakslag för de aktiva miljöhjältarna, som krigar mot de höga koldioxidföroreningarna.

I nuvarande pandemins vädjan, att färdas med bil istället för att resa kollektivt, ökar intresset för förvärv av en prisvärd andrabil till familjen högsta prioritet. Så en etablerad skrotfirma i Fjärås med självplock ser med vemod hur en uttjänt natur- och trafikfarlig Chevrolet-Beretta kör bredvid sin skrot.