Seriösa bilverkstäder & bilskrot i Kungälv får ingen hjälp av berörda myndigheter

Har det utbredda lurendrejerierna med verkstäderna avtagit? Troligtvis både ja och nej. I enlighet med en försåtlig manipulering av brister på olika fordon lämnades dessa in för kalibrering och lagning. Undantagen med bildemontering i Kungälv som samlar in utrangerade Datsun Nova med ersättning intygade tillagda bristerna. Fler redogörelser om medvetna och bevisade fuffens föranledde GöteborgsPosten till närmare efterforskning hos olika företag som jobbar med bilar.

Tillsammans med Motormännens Riksförbund kontrollerades bilfirmorna. Och resultatet blev nedslående. Det framgick vara mera regel än undantag, att verkstäderna konsekvent vilseledde kunder att betala för inte genomförda reparationer. Av åtta testade bilföretag var det endast 1, som höll vad de lovade. Skrota bilen i Kungälv. Eftersom det också drabbade stora och etablerade bilfirmor trädde Hallå Konsument in och agerade. Men flera påhittade företag som jobbar med bilar utan bokföring, ligger långt under alla skattemyndigheternas radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Kungälv tillhandahåller skilda kvalitet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit företag som jobbar med bilar vid åtskilliga gånger för att medföra ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har lett till i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar via fackuppgörelsen ”Bilverkstadens reparationskrav.” MRF, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att skapa ökad tilltro.

Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt sorteringsklassifikation till bolagen. Nivån bygger på ordentliga egenskapsövervakningar, som kommer att hända både inifrån och externt av skickliga inspektörer. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer och bilskrot i Kungälv får licens att stämpla ”Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre aktörer som sysslar med bilreparationer i Kungälv skapar engagemang

Genom Konsumenternas inblandning är det enkelt att urskilja 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Kungälv. I kretsen av de legitimerade finns märkesverkstäder med väldigt dyra reparationer. Kanske beror det på att uteslutande original reservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har möjlighet till avsevärt billigare komponenter och är därför mer eftertraktad.

Men det är de oorganiserade ”företagen” som skapar mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Begagnade bildelar demonterade från en bilskrot som betalar i Kungälv där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa naturvillkor i bilskrotsbestämmelsen med avregistrering tvingades otaliga bilmonteringar att upphöra eller lägga om ändamål till personbilsrenoveringar snarare än för bilskrotning i Kungälv.

Det förekommer ännu bilskrotar med olagliga insamlingsområden för ägare, som måste skrota sitt fordon. Flera skrotbilar återförs i trafik via manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegitimt med god intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”kasserad Volvo bärgas gratis”, eller ”bra betalning för trasiga personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt engagemang för uttjänta bilar.

Seriösa bilverkstäder & bilskrot i Kungälv får ingen hjälp av berörda myndigheter

I enlighet med miljölagbalken garanterar bilägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemontering i Kungälv används.

Bilskrot i Uddevalla sanerar kasserade Skoda-MB1000 miljömässigt

Bilskrot i Uddevalla sanerar kasserade Skoda-MB1000 miljömässigt

Det är inte alla förunnat att få 2 000 kronor i ersättning för fordonsvraket Skoda-MB1000 på en legal bilskrotning i Uddevalla. För det är ju inte så lång tid sedan man var tvungen att betala för att bli av med bilvraket på ett legalt vis. Förvisso ersatte staten en del till bildemonteringen, men det räckte inte till hela kostnaden för att skrota bilen i Uddevalla.

I Partille utför man skrotning av Mazda 6 på bilskrot

I Partille utför man skrotning av Mazda 6 på bilskrot

En fordonsinnehavare kan nuförtiden ta för givet att en viss betalning utgår, när avställd Mazda 6 lämnas in till en certifierad bildemontering i Partille. Så har det inte alltid varit. Tvärtom. De flesta åren av bilarnas livstid har det medfört utgifter för att bli av med en personbil.