En legal bildemontering i Kungälv har en kraftig del i fragmenteringen av en defekt Datsun-Nova. Men bara för tio år sedan bildemontering endast bestod av att skrota bilen i Kungälv och försäljning av beg. reservdelar. I och med intäkterna från sådana försäljningar inte kom upp till den sammanlagda kostnaden behövde fordonsägaren spendera ett viss belopp för bilskrotning och avregistrering. Så istället för att lämna in den defekta gamla Citroen-Berlingo är den på villovägar från laglig bilskrot i Kungälv och blev ett monster i det gröna.
Problemen med infekterade terränger och skog sjunk inte igenom statens indragning av skrotpremien, som betalades ut vid legal återvinning. För att lösa tilltagande krångel formulerades stenhårda förordningar av nyssnämnda myndigheter. bilproducenter tvingades till hämtning och kostnadsfri bilskrotning i Kungälv. Ett lyckat resultat gav en bilskrotning möjlighet att ersätta en förlegad Datsun-Nova avsevärt mer än det tappade skrotningspremien.
Materialåtervinning är en bättre inkomstkälla på Datsun-Nova hos bildemonteringen i Kungälv
Bilproducenterna gavs hänvisning om en 95-procentig återföring av en Datsun-Nova till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter många års febrilt jobb har detta mål nåtts med tilltagen marginal.
Därför har fordran på kompensation bytts till en acceptabel ersättning för ett fordonsvrak på en auktoriserad bilskrot i Kungälv. Men återvinningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan mottagningsbevis från Transportstyrelsens brutala inblandning hos återvinningsföretagen. Skrotbilar klassades som miljökänsligt avfall, och klimatledningen bereddes i uppdrag att tillse att de de hårda lagarna utfördes ackurat.
Återvinning och avregistrering av en Datsun-Nova hos en auktoriserad skrot i Kungälv klimatreglerades med skrotningsintyg och övervakades så noga att olaglig aktivitet skulle droppa av. Det föranledde dessutom, att nära hälften av Sveriges bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Nu för tiden har omläggningen av återvinning av bilar genomförts till de nya bestämmelserna.
En legitimerad bilskrotning följer miljökraven utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Datsun-Nova och andra trotjänare är önskade objekt.
Bilskrotar i Kungälv tävlar om att köpa gamla Datsun-Nova
Att skrotfirma i Kungälv har kärv maktkamp om en förlegad Datsun-Nova är ingen ny information. Förbjudna utskeppningar av fordonsvrak har fortgått en god stund. Det beskrivs i Privata Affärer hur miljöövervakare och polismyndigheten bara kan se på, hur värden för 1000-tals kr rullar förbi varje dag. Den samordnade kriminaliteten har funnit en ny och säker levebröd vid sidan av knarkförsäljning.
Också med nedskräpning av skrotbilar och export av miljöfarliga fordon i trafik stiger oavbrutet. Efterfrågan efter billiga begagnade personbilar som Datsun-Nova är högre än vid någon tidpunkt. Fler, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker handlar med övergivna bilar i Kungälv och lagar tillräckligt noggrant med billiga reservdelar. Detta är självklart ett misslyckande för de aktiva miljöhjältarna, som strider mot de växande avgasutsläppen. I den aktuella virus vädjan, att färdas med bil som alternativ för att resa spårvagn, växer engagemanget för förvärv av en prisvärd andrabil till familjen högsta option. Så en certifierad bilskrotning i Kungälv ser med sorgsenhet hur en uttjänt natur- och inte säker Datsun-Nova åker bredvid sin bildemontering.