Bilskrot i Kungälv tävlar om inköp av havererade Citroen-C3

Det är inte alla som fick 3 500 kr i kompensation för bilskrotning av en Citroen-C3 hos en auktoriserad bilskrot i Kungälv. För det är ju inte så lång tid sedan man var tvungen att betala för att bli av med bilvraket på ett rättmätigt förfaringssätt. Visserligen gottgjorde staten för övergiven Dacia-Gamma som gav återbäring från bilskrot i Kungälv, men det täckte inte till hela omkostnaden. Genom att dumpa kadavret i omgivningen kunde en krogsväng betalas.

Det kunde till och med bli ett par, när den offentliga skrotpengen uteblev. De här resultatlösa klimatgärningarna hindrade Naturvårdsverket till att ta i med hårdhanskarna. Raka och effektiva ultimatum lämnades till Fordonstillverkare att skrota bilen i Kungälv via nya kraftiga regler. De skulle från dags datum samla in och betala alla bilskrotningar avgiftsfritt. Därtill bands de till en lämpligare bilskrotning av en defekta Citroen-C3.

Attraktiva bildelar inbringar mer pengar på Citroen-C3 hos skrotfirmorna i Kungälv

Bilproducenterna gavs föreskrifter om en 95-procentig retur av en Citroen-C3 till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter ett antal års frenetiskt jobb har denna intention uppnåtts med tilltagen marginal. Därför har begäran på kompensation ersatts av en rimlig ersättning för ett vrak hos en Länsstyrelsen godkänd skrot i Kungälv. Men skrotningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Länsstyrelsens hänsynslösa inblandning hos skrothandlarna.

Uttjänta fordon kategoriserades som klimatriskabelt avfall, och Miljömyndigheten bereddes i uppdrag att se till att de de strama normerna genomfördes precist. Bilskrotning och avregistrering av en Citroen-C3 hos en legitimerad skrotfirma i Kungälv naturanpassades och kontrollerades så noga att förbjuden verksamhet skulle droppa av.

Bilskrot i Kungälv tävlar om inköp av havererade Citroen-C3

Det förorsakade också, att nära hälften av landets företag var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har omläggningen av bilskrotning i Kungälv förverkligats till de nya förordningarna. En etablerad skrot följer naturvillkoren utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Citroen-C3 och andra trotjänare är önskade objekt.

Skrotar i Kungälv gör vad som helst för att skaffa gamla Citroen-C3

Att bilskrotning i Kungälv har grym konkurrens om en defekt Citroen-C3 är ingen ny information. Illegala utskeppningar har fortgått länge. Det presenteras i Laholms Tidning hur klimatinspektörer och polismakten bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kronor rullar förbi varje dag. Den organiserade kriminaliteten har upptäckt en ny och säker levebröd med fullmakt vid sidan av droghandeln. Och hanterande med återinförande av uttjänta bilar i trafik ökar ständig.

Suget efter prisvärda beg. fordon som Citroen-C3 är större än överhuvudtaget. Några, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder köper och dona tillräckligt ordentlig med begagnade bilreservdelar. Detta är givetvis en missräkning för de aktiva naturhjältarna, som krigar mot de höga koldioxidföroreningarna. I nuvarande virus uppmaning, att färdas med bil i stället för att använda buss, växer intresset för förvärv av en prisvärd andrabil till familjen största option. Så en behörig bildemontering i Kungälv ser med vemod hur en uttjänt natur- och inte säker Citroen-C3 åker förbi sin anläggning.