För en tid sedan behövde en bilinnehavare betala en legal bilskrot i Kungälv för omhändertagning av en risig Dacia-Liberta. Idag är tillståndet det omvänt. Men förändringen har inte skett över en natt. Det tog tid innan företagen insåg det. Och det har krävts tuffa grepp från olika departement. För att spara lite kosing övergavs gamla trasiga skrotbilar på många olämpliga ställen.
När den statliga skrotpengen upphörde ökade de klimatfarliga tippning av uttjänta fordon. Ingen agerade eller kunde klara av bekymret. Då trädde Regeringen, Trafikverket och Miljövårdsverket in med krafttag. I skottlinjen ställdes bilproducenterna. De skall erlägga den sammanlagda för bil demontering och avregistrering därtill insamla uttjänta bilar till godkända mottagningsställen. Därtill skulle de påbörja en procedur för gynnsammare bilskrotning i Kungälv. Och biltillverkarna respekterade. konsekvensen ger en skrotfirma chans att betala för en risig Dacia-Liberta.
Attraktiva bildelar ger högre intäkter på Dacia-Liberta för bildemonteringen i Kungälv
Fordonstillverkare bereddes riktlinjer om en nästan fullkomlig återföring av en Dacia-Liberta till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter flertalet års energiskt jobb med att skrota bilen i Kungälv har denna intention uppnåtts med god marginal. Därför har begäran på betalning ersatts av en acceptabel ersättning för en skrotbil på en behörig skrot i Kungälv.
Men skrotningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens skoningslösa påtryckningar på återvinningsföretagen. Skrotbilar karakteriserades som klimatfarligt avfall, och klimatstyrelsen bereddes i uppgift att se till att de de kraftiga lagarna verkställdes exakt.
Men skrotningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens skoningslösa påtryckningar på återvinningsföretagen. Skrotbilar karakteriserades som klimatfarligt avfall, och klimatstyrelsen bereddes i uppgift att se till att de de kraftiga lagarna verkställdes exakt. Skrotning och avregistrering av en Hyundai hos en legal skrot klimatjusterades och kontrollerades så noga att olaglig verksamhet skulle försvinna.
Det förorsakade även, att nära hälften av landets företag var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har omläggningen av återvinning av bilar förverkligats till de nya normerna. En etablerad bildemontering i Kungälv följer miljöanspråken utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Dacia-Liberta och andra trotjänare är önskade objekt.
Skrotföretagen i Kungälv gör vad som helst för att skaffa äldre Dacia-Liberta
Att bilskrot med självplock i Kungälv har tuff konkurrens om en defekt Dacia-Liberta är ingen ny upplysning. Förbjudna exporter har fortgått under lång tid. Det rapporteras i Tranås Posten hur klimatövervakare och andra bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag.
Den organiserade brottsligheten har lokaliserat en ny och trygg näring vid sidan av knarkförsäljning. Och rörelse med återinförande av skrotbilar i trafik ökar stadigvarande. Suget efter billiga begagnade Volkswagen Polo är mer än nånsin. Många, mer eller mindre samordnade, verkstäder införskaffar och dona tillräckligt noggrant med begagnade bildelar.
Detta är naturligtvis ett misslyckande för de aktiva klimathjältarna, som slåss mot de stigande koldioxidutsläppen. I nuvarande pandemins uppmaning, att köra personbil som alternativ för att resa buss, stiger engagemanget för inköp av en billig andrabil till hushållet främsta prioritet. Så en legitimerad bilskrot som betalar i Kungälv ser med dysterhet hur en trasig natur- och trafikfarlig Dacia-Liberta kör på sidan om sin bilskrot.