Bilskrotning av en Volkswagen-Phacton hos en legitimerad bilskrot i Kungälv ger fordonsinnehavaren en acceptabel betalning vid skrotning av ett uttjänt fordon. Det är inte länge sedan bilägaren var tvungen att betala för att skrota sin bil. Trots mottagande av allmän skrotbilspremie betingade det en viss summa hos en bilskrot. Och för att bevara sina medel fixade ägaren en avgiftsfri dumpningsplats. När skrotbilspremien drogs in ökade de miljöförsämrande dumpningarna till allas förtret.
Många lokala klimatansvariga fick förbannade invånare att gnälla, då inga initiativ verkställdes. Så det blev tid för Regeringen att ta i med knutna nävar. Strama lagar till fordonstillverkare och bilskrotar i Kungälv formades.
Bilfabrikanterna fick överta ansvaret för bilskrotningen och transport av alla skrotbilar i Sverige. Och inga kostnader fick drabba bilägarna. De måste därjämte att ordna för en samordnad återvinning. Det avgörande konsekvensen ger nuförtiden fordonsinnehavaren till Volkswagen-Phacton en acceptabel kompensation.
Attraktiva bildelar inbringar mer pengar på Volkswagen-Phacton för skrotfirmorna i Kungälv
Bilfabrikanterna gavs föreskrifter om en nästan fullkomlig återföring av en Volkswagen-Phacton till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter flera års ihållande jobb har denna intention nåtts med god marginal. Därför har anspråk på kompensation bytts till en tillfredsställande ersättning för ett bilvrak på en auktoriserad bilskrot i Kungälv.
Men skrotningsutvecklingen med fordonsvrak hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens skoningslösa inblandning på återvinningsföretagen. Kasserade bilar kategoriserades som miljökritiskt avfall, och naturledningen gavs i uppgift att se till att de de hårda normerna utfördes ackurat. Skrotning och avregistrering av en Volkswagen-Phacton hos en lämplig bildemontering i Kungälv miljöanpassades och inspekterades så noga att illegal verksamhet skulle upplösas.
Det förmådde också, att nära 50 % av landets bildemonteringar måste lägga ned sin verksamhet. Numera har omläggningen av återvinning av bilar genomförts till de nya riktlinjerna. En certifierad bilskrotning följer klimatanspråken utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Volkswagen-Phacton och andra trotjänare är eftertraktade objekt.
Skrothandlare i Kungälv har konkurrenter om äldre Volkswagen-Phacton
Att bilskrotning i Kungälv har grym maktkamp om en ålderstigen Volkswagen-Phacton är ingen nyhet. Förbjudna utskeppningar har fortgått länge.
Det presenteras i Mölndals-Posten hur naturinspektörer och ordningsmakten bara kan se på, hur värden för hundratusentals kr rullar förbi varje dag. Den organiserade kriminaliteten har lokaliserat en ny och säker näring vid sidan av droghandeln. Och hanterande med återinförande av miljöfarliga fordon i trafik stiger ständig.
Efterfrågan efter billiga begagnade fordon som Volkswagen-Phacton är mer än någonsin. Några, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder köper och dona tillräckligt grundligt med beg. reservdelar. Detta är självfallet en missräkning för de aktiva miljöhjältarna, som strider mot de höga avgasföroreningarna. I den aktuella virus uppmaning, att färdas med personbil som alternativ för att använda buss, ökar engagemanget för förvärv av en prisvärd andrabil till hemmet främsta prioritet. Så en legal skrotfirma i Kungälv ser med vemod hur en trasig klimat- och trafikfarlig Volkswagen-Phacton åker bredvid sin skrot.