Ersättningen för defekta Dacia-Logan varierar hos etablerad bilskrot i Kungälv

En legitimerad bilskrot i Kungälv kan idag tjäna pengar på en rostig oduglig Dacia-Logan. Det är inte så länge sedan den enda intäkten kom från försäljning av beg. reservdelar. Eftersom de här försäljningar inte täckte återvinningsavgiften tvingas en fordonsinnehavare betala vid överlämnandet. En viss statlig kompensation betalades genom skrotningspremie. Men när den upphörde eskalerades de mycket uppmärksammade och för klimatet skadliga dumpningarna i det gröna.

Transportstyrelsen trädde då in på banan. Med tuffa lagar och regler ändrade de situationen. Bilfabrikanterna och bilproducenterna blev skyldiga att betala för återvinning och sanering. Uppsamling av Fiat föll även på deras ansvar. Fordonsskrot klassades som klimatvådligt avfall, så företag utan medgivande från Transportstyrelsen stod utan business. Det innebar i ett antal likviderade bolag. Men genom en lyckad prestation kan en legitimerad bilskrot med självplock i Kungälv ge pengar för en defekt Dacia-Logan.

Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Dacia-Logan för skroten i Kungälv

Bilproducenterna gavs direktiv om en nästan fullkomlig retur av en Dacia-Logan till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter ett antal års energiskt arbete har denna intention nåtts med god marginal. Därför har begäran att skrota bilen i Kungälv med betalning ersatts av en rimlig ersättning för ett fordonsvrak hos en etablerad bildemontering i Kungälv.

Men skrotningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Länsstyrelsens hänsynslösa påtryckningar hos skrothandlarna. Skrotbilar kategoriserades som naturkritiskt avfall, och klimatadministrationen bereddes i uppdrag att se till att de de strama normerna utfördes ackurat. Bilskrotning och miljöhantering av en Dacia-Logan hos en auktoriserad bilskrot i Rollsbo miljöanpassades och kontrollerades så noga att olaglig aktivitet skulle försvinna. Det förmådde även, att nära 50 % av landets bildemonteringar måste lägga ned sin verksamhet. Nu för tiden har omläggningen av återvinning av bilar genomförts till de nya normerna. En certifierad bilskrotning i Kungälv följer naturkraven utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Dacia-Logan och andra trotjänare är eftersträvade objekt.

Bildemonteringar i Kungälv har konkurrenter om gamla Dacia-Logan

Att bildemontering i Kungälv har hård maktkamp om en defekt Dacia-Logan är ingen ny information. Förbjudna exporter har försiggått en god stund. Det beskrivs i Östersunds Posten hur miljöinspektörer och polisen bara kan se på, hur värden för 1000-tals kronor rullar förbi varje dag. Den organiserade brottsligheten har hittat en ny och riskfri försörjning vid sidan av droghandeln.

Handhavande med återinförande utan skrotintyg av miljöfarliga fordon i trafik växer hela tiden. Efterfrågan efter billiga beg. bilar som Dacia-Logan är mer än vid någon tidpunkt. Några, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder handlar och dona tillräckligt noggrant med billiga bildelar. Detta är självklart ett misslyckande för de aktiva naturkämparna, som krigar mot de stigande koldioxidutsläppen. I nuvarande virus uppmaning, att åka bil i stället för att resa buss, ökar intresset för inköp av en billig andrabil till familjen största option. Så en etablerad bildemontering i Kungälv ser med dysterhet hur en avdankad miljö- och inte säker Ford kör utmed sin anläggning.