Dumpade Dacia-1310 ger pengar från bilskrot i Kungälv

För ett antal år sedan skulle en ägare ersätta en legitimerad bilskrot i Kungälv för omhändertagning av en rostig Dacia-1310. Numera är villkoren det omvänt. Gradvis har skrotbilar blivit mer värda. Vägen har varit lång och knagglig. Och det har behövts kraftiga tag från skilda myndigheter. För att spara lite kosing dumpades äldre trasiga fordon på ett otal förbjudna ställen. När den obligatoriska skrotpengen avvecklades ökade de klimathotande dumpningarna av fordonsvraken. Ingen engagera sig eller kunde hantera problemen. Då trädde Transportstyrelsen, Trafikverket och Miljövårdsverket in med rasande tempo. I skottlinjen ställdes Bilproducenterna. De måste ombesörja den sammanlagda för skrotning och avregistrering samt insamla skrotbilarna till utpekade platser. Därtill måste de dra igång en skeende för fördelaktigare bilskrotning. Och bilproducenterna åtlyddes. Resultatet ger en bildemontering i Kungälv tillfälle att betala för en risig Dacia-1310.

Attraktiva bildelar inbringar mer pengar på Dacia-1310 för skroten i Kungälv

Bilproducenterna bereddes anvisningar om en 95-procentig återföring av en Dacia-1310 till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter flertalet års ihållande jobb har detta mål uppnåtts med bra marginal. Därför har krav på kompensation omvandlats till en rimlig ersättning för att skrota bilen i Kungälv hos en legal bilskrot. Men skrotningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens brutala inblandning hos återvinningsföretagen. Skrotbilar kategoriserades som miljövanskligt avfall, och klimatförvaltningen bereddes i arbete att se till att de de strama föreskrifterna med avregistrering av bilar utfördes ackurat. Anläggning och avregistrering av en Dacia-1310 hos en behörig bilskrotning i Kungälv som utfärdade skrotningsintyg om bilägaren lämnade registreringsbeviset klimatreglerades och övervakades så noga att lagstridig aktivitet skulle försvinna. Det förorsakade också, att nära hälften av landets bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Numera har omläggningen av Volkswagen-Passat ger mer än begagnade delar hos en auktoriserad bilskrot i Kungälv genomförts. En legitimerad skrot följer naturanspråken utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Dacia-1310 och andra trotjänare är önskade föremål.

Bildemonteringar i Kungälv har konkurrenter om äldre Dacia-1310

Att bilskrot i Kungälv har brysk rivalitet om en murken Dacia-1310 är ingen ny upplysning. Illegala utskeppningar har pågått en god stund. Det framställs i It Branschen hur miljögranskare och länsman bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har hittat en ny och säker levebröd med övergivna bilar i Kungälv vid sidan av droghandeln. Och handeln med utrikeshandel av skrotbilar i trafik stiger hela tiden. Efterfrågan efter billiga begagnade personbilar som Dacia-1310 är högre än vid någon tidpunkt. Fler, mer eller mindre organiserade, bilmekaniker förvärvar och fixar tillräckligt ordentlig med billiga bilkomponenter. Detta är självfallet ett bakslag för de aktiva miljökämparna, som strider mot de höga koldioxidutsläppen. I nuvarande virus vädjan, att färdas med bil som alternativ för att använda kollektivt, ökar intresset för inköp av en billig andrabil till hemmet högsta prioritet. Så en legitimerad skrotfirma i Kungälv ser med vemod hur en trasig klimat- och trafikfarlig Dacia-1310 kör utmed sin skrot.