Betalning på bilskrot för Saab 9-5 i Kungälv

Bortsett från den farliga miljöverkan bilismen har på atmosfären framstår kasserade Saab 9-5 som jättelika klimatskurkar innan man skrota bilen i Kungälv. Det beror på bilinnehavarens ovillighet att låta en bilskrot få fordonet när det är uttjänat. Det är några som inte förlitar sig med tanken, att den äldre bilen är utan betydelse. Innan år 2007 tvingades fordonsägaren även betala för bildemontering. Bara att veta om en sån avgift fick många att lämna fordonsvraket i närstående skogsdunge.

Rostiga Volvo V70 påminner om tider med missnöjda fordonsinnehavare, som nuförtiden har skäl att se markant positivt på framtiden. Men förr har lockelsen att lämna sin personbil vind för våg varit mer intressant än att lyda klimatbestämmelsens paragraf. En ägare med registreringsbeviset står till svars för sin bil fram till bilskrotning och recycling har skett. Regelöverträdelser med lämnade vrak eller olaglig utskeppning har inte gått Tullverket förbi. Tvärtom har skrotpremie varit populär under en kort period. Den har lytts av regeringens två förslag i riksdag i arbetet att återuppta någon subvention till bilskrot i Kungälv. Båda verkar ha förvisats till papperskorgen, så en samhällelig lösning med betalning för skrotbilar förefaller vara otänkbar.

Det är inte alla förunnat att få 2 000 kr i kompensation för bilskrotning av en Volkswagen Golf hos en auktoriserad bilskrot i Kungälv. För det är ju inte så lång tid sedan man var tvungen att betala för att bli av med vraket på ett rättmätigt sätt. Visserligen gottgjorde staten en del till bilskroten, men det täckte inte till hela avgiften. Igenom att dumpa åbäket i omgivningen kunde en krogsväng betalas. Och det kunde till och med bli två, när den offentliga skrotpremien uteblev.

Betalning på bilskrot för Saab 9-5 i Kungälv

Kompensation i Kungälv för Saab 9-5 hos bilskrot

Saab 9-5s klimatproblem ökade fort under förra seklet varför en statlig skrotningspremie introducerades 1975. Upp till femton hundra kr betalades ut till bilägare som lämnade in sin personbil på en bilskrot med självplock. Somliga tilldragande modeller som Volvo, Bmw 3-Serie och Jeep lyckades följaktligen skrotas utan yrkande på ersättning. Flertalet bilar, som borde ha skrotats, hade snickrats om till EPA-traktorer och framkallade väldig efterfrågan på användbara beg. reservdelar. Också fordonsverkstäder letade såna till vanliga lagningar av de ofta förekommande bilmodellerna.

En långt sträcka till närliggande skrotfirma kunde avgöra de trasiga fordonens kommande tid. En oskattad bil kunde bogseras vid den tidpunkten, men dumpning blev ändå det slutgiltiga beslutet för några fordonsägare. Så myndigheterna kom till insikt, att den utbetalda bilskrotspremien bara haft marginell effekt på ett mindre antal personbilar och följaktligen också naturen. En komplett radikal omvandling lanserades för tretton år sedan igenom två bestämmelser. Dessa vände upp och ned på tidigare förhållanden. De pressade ett fåtal bilskrotar som hämtar till graven. Bilfabrikanterna fick lära sig vad skyldighet menas. Samtidigt drogs den allmänna skrotbilspremien in.

Bilåtervinning med ersättning av Saab 9-5 sker på bilskrot i Kungälv

Bilproducenterna befalldes utföra gratis bilskrotning för kompletta Saab 9-5. De skulle även grunda en stor kedja av certifierade bildemonteringar, som fick tillåtelse att bifalla återvinning och avregistrering med skrotningsintyg hos vägverket.

Framför allt krävs en recycling av bilskrot som betalar till minst nittio procent Myndigheternas hårda krav för licens till skrotning innebar att många bildemonteringar gick överstyr. Det var dock upprinnelsen till dagens rejäla ersättning för en skrotbil. Vägen dit har likväl varit ansenlig och besvärlig. Att tvingas skrota bilen i Göteborg gratis, som fordonstillverkarna krävde de legitimerade bilskrotarna, förorsakade högvis av missnöje från de drabbade. De konfiskerades optionen att yrka på betalning.

Men utan auktorisation och tillfälle att förorda en avregistrering fanns ingen hopp till överlevnad. Den föreskrivna graden av bilskrotning i Kungälv initierades med en långvarig process med bildemontering i Göteborg. Dåtidens manuella taktik att skilja de olika substanserna var kanske inte alltid lönsamma, så en maskinell förlopp krävdes. För det här designades fragmentering med sinnrika sorteringskonstruktion.

Idag närmar sig förloppet full återvinning. Det är i första hand stål, koppar och andra plåt som medför stora återbäringar. Nya bilkomponenter i fordonsstrukturen har tillfört betydelse. katalysatorrenaren med brukbara ädelmetaller mer kostsam än guld är ett exempel. Det sammanlagda betydelsen från återvinningen gör att auktoriserade bildemonteringar strider om att avregistrera skrotbilar med ökande betalningar som skjutvapen. Pandemier inverkar på marknadsvärdet på återvunna metaller. Men skrotbilens betydenhet från 1000 till de 3000 tusen som ersättningen är numera är påfallande och kommer att förbättra klimatet utan allmänna subvention.