Kasserade bilar från Västerhaninge borde få följa naturens gång i högre utsträckning, än den gör i dag. Och det medför avlämnande med reg. bevis del 2 hos en certifierad skrot för skrotning och recykling. Även fast att en del lämnar stora ersättningar för fordonen har de stor rivalitet. Den illegala utskeppningen ökar konstant.
Marknaden är guld värd för den organiserade brottsligheten. Men också inom Sverige sker oegentligheter med de miljö- och trafikskadliga fordonen. Progressen med koldioxid-rening, antisladdsystematik och säkerhetsbälten gör gapet till äldre bilar skyhögt. Det medför enligt vetenskapsman på Stockholms universitet, att bilägarna bör skrota bilen om den är över 10 år gammal. Ur natur- och trafiksäkerhetssynpunkt är de äldre skrotbilarna verkligen på villovägar.
Utrangerade kasserade bilar från Västerhaninge kan brukas laglöst
Före en skrotbil i Västerhaninge hamnat på en behörig skrot med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg mottagits, riskerar den bli använd i brottsliga ändamål. Ett natur- och trafikfarlig bil ger tiofalt till försäljaren i Afrika. Det existerar förbud att skeppa ut skrotbilar som saknar giltig undersökning. Det är kanske skälet till den vinstgivande affärsverksamheten hos den samordnande brottsförekomsten.
Myndigheterna och Regeringens insats avgränsas till registrering av mängden lagstridigt utförda uttjänta fordon via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Svt som pratat med kontrollanter från miljökontoret i Göteborgs hamn. När en uttjänt bil i Västerhaninge annonseras ut genom Google eller dagstidningar, kan den också återföras i trafik utan fordonsägarens kännedom. Och flertalet mindre verkstäder reparerar lätt de miljö-och trafikskadliga fordonen i körbart tillstånd. Om en bilägare lämnar sin fördärvade bil för tänkt återvinning, utan att få skrotningsintyg från en certifierad bilskrot, kan det innebära kommande bekymmer.
Ansvaret för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta instrueras tydligt i naturbalken. För att avstyra lagbrott vid avyttring skall säljaren vidtaga åtgärder för att avlägsna sådana risker, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Genom bilproducenterna framgångsrika återvinning, och skrotarnas rationella sanering i enlighet med bilskrotningsförordningen, kan bilinnehavaren förvänta sig en okey ersättning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår även skiftande betalning. Men det är vid ett sån möjlighet, som risken förekommer för att de uttjänta fordonen kan komma på nämnda villovägar, med framtida strul som påföljd.
Alla uttjänta fordon från Västerhaninge borde avlämnas till en godkänd bildemontering
Bärgar bilägaren själv in sin gamla klenod till en certifierad bildemontering minskar riskerna för lurendrejeri. Innan förfaringssättet med skrotning demonteras begärliga delar för recirkulation och saluförs. Och genom skrotningsintyg, som verifierar fragmentering och avregistrering hos Trafikstyrelsen, säkerställer en tillåten behandling. Samtidigt erhåller bilägaren högst kompensation för en skrotbil i Västerhaninge.
Men summan varierar med många hundralappar. Så det kan vara smart att undersöka alternativen. Behöver bilvraket bärgas är osäkerheten desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar alternativ att sätta hinder för de förbjudna aktiviteten.
Tillse att transport utförs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en auktoriserad skrot, samt att ett signerat mottagningskvitto med skrotningsintyg överlämnas, som bevis för kommande avregistrering hos Transportstyrelsen. Kolla, innan bärgningen, att licens för frakt av uttjänta fordon är utförd av Naturvårdsverket. En seriös bilbärgare har ett sånt formulär lätt tillgängligt och läsbart på sin nätsida. Dessa lätta aktioner borgar för att bilvraket i Västerhaninge omhändertas på ett legitimt och miljösäkert vis.