Hanteringsföreskrifter saknas för skrotbilar från Västervik

Skrotbilar utan översyn i Västervik bedöms, av många, till dumpade bilar i naturen. Det har skrivits ofta om det klimatfarliga förfaringssättet. Och det är givetvis en irriterande syn att se dessa vanställda och rostiga fordons skrot gömda i skog och mark. Men de här fordonsvraken består enbart en liten del av lagbrotten med skrotbilar, som borde lämnas till en behörig skrot för återvinning och återgång till ett tidlöst kretslopp inom tillverkningsindustrin. En sådan förfaringssätt ger tillfälle till en inte försumbar kompensation till bilägaren, som ska skrota sitt fordon. Skrotarna tävlar med ideligen tilltagande betalningar. Och också då uttjänta bilar måste transporteras med bärgare kan ägaren få betalt. En del gånger räcker tyvärr inte detta för att skrotbilarna skall avvika för evigt.

Förkastade kasserade bilar från Västervik kan användas laglöst

Före en skrotbil i Västervik hamnat på en godkänd bilskrot med överlämnad registreringsbevis, och skrotintyg mottagits, finns risk att den blir använd i kriminella avsikter. Ett miljö- och färdselfarlig personbil ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det är förbud att exportera kasserade bilar som saknar godkänd besiktning. Det är kanske upphovet till den vinstgivande businessen hos den organiserade brottsförekomsten. Länsstyrelsen och polisens insats avgränsas till inskrivning av mängden lagstridigt utförda uttjänta fordon via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Tv 4 som pratat med inspektörer från naturkontoret i Trelleborgs hamn. När en skrotbil i Västervik annonseras ut genom nätet eller kvällstidningar, kan den även återföras i trafik utan fordonsinnehavarens medvetande. Och en del mindre bilverkstäder återställer lätt de klimat-och trafikfarliga bilarna i körbart skick. Om en bilägare lämnar sin kasserade bil för tänkt bildemontering, utan att få mottagningsbevis från en certifierad bildemontering, kan det innebära framtida trubbel. Åliggande för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta visas otvetydigt i klimatförordningen. För att slippa fuffens vid försäljning skall säljaren vidta handlingar för att undanröja sådana vågspel, när det är dags att skrota sin bil. Via bilfabrikanternas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas väl planlagda modernisering enligt bilskrotslagen, kan bilinnehavaren räkna med en stor kompensation vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår även varierande kompensation. Men det är vid ett dylik situation, som risken föreligger för att skrotbilarna kan komma på nämnda villovägar, med framtida trubbel som följd.

Samtliga skrotbilar från Västervik borde avlämnas till en godkänd skrot

Avlämnas bilinnehavaren personligen in sitt fordon till en behörig bildemontering elimineras osäkerheten för bedrägerier. Innan proceduren med fragmentering skruvas åtråvärda delar för återbruk hos en bilverkstad. Och genom mottagningskvittens, som bekräftar återvinning och avregistrering på Trafikverket, ansvara för en laglig handling. Parallellt inkasserar bilägaren maximal betalning för en skrotbil i Västervik. Men summan skiftar med många hundralappar. Så det kan vara givande att ta reda på alternativen. Bör skrotbilen bärgas är risken desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det finns potential att sätta hinder för de olagliga aktiviteten. Kontrollera att bärgning verkställs av en seriös bärgare som samarbetar med en legitimerad bilskrot, även att ett signerat kvittens med skrotningsintyg lämnas, som bevis för nästkommande avfärdande på bilregistret. Avsyna, innan hämtningen, att behörighet för bärgning av skrotbilar är utförd av Trafikverket. Ett reko företag har ett sådant tillstånd disponibelt och läsbart på sin hemsida. Dessa lätta åtgärder borgar för att en uttjänt bil i Västervik vårdas på ett legitimt och klimattryggt vis.