Naturvårdsverket har med ändrade riktlinjer sett till att en auktoriserad bilskrot i Angered kan ge betalning för bilskrotning och utfärdad på Transportstyrelsen av en avdankad Opel-Commodore. Förr betalade ingen skrot för sådana fordonsvrak. För att spara sina intjänade pengar har en del skrotbilar hamnat i områden där de kan påverka miljön negativt. Och när den obligatoriska skrotbilspremien avvecklades ökade också bilar som övergetts i skog och mark.
Då slog myndigheterna till så det kändes för alla inblandade alla auktoriserade bilskrotare. Ut på banan drogs biltillverkare med krav på avgiftsfri återvinning och insamling inom fem mils distans från landets fordonsägare. Legala skrothandlare skulle naturjusteras till behandling av naturkritisk avfall och avsynas årsvis av Länsstyrelsens miljöenhet.
Flertalet företag drogs in, men det var upptakten till en bra kompensation för en ålderstigen Opel-Commodore hos en bilskrot i Angered.
Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Opel-Commodore hos skrotföretagen i Angered
Bilproducenterna gavs hänvisning om en 95-procentig återföring av en Opel-Commodore till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter flera års intensivt arbete har denna intention uppnåtts med tilltagen marginal. Därför har begäran på betalning när man skrota bilen i Angered omvandlats till en rimlig ersättning för ett vrak på en etablerad skrotfirma.
Men skrotningsutvecklingen hade inte lyckats utan Transportstyrelsens skoningslösa påtryckningar på skrotarna. Kasserade bilar karakteriserades som naturprekärt avfall, och naturmyndigheten bereddes i arbete att tillse att de de kraftiga bestämmelserna verkställdes exakt. Bilskrotning och avregistrering av en Opel-Commodore hos en auktoriserad bildemontering i Angered klimatanpassades och inspekterades så noga att förbjuden aktivitet skulle upplösas.
Det föranledde dessutom, att nära hälften av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omläggningen av återvinning av bilar genomförts till de nya riktlinjerna. En certifierad bildemontering följer klimatanspråken utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Opel-Commodore och andra trotjänare är eftersträvade objekt.
Skrotföretagen i Angered tävlar om att köpa gamla Opel-Commodore
Att bilskrot köper & hämtar din bil i Angered fått konkurrens om en förlegad Opel-Commodore är ingen nyhet. Illegala exporter har fortgått under lång tid. Det framställs i Göteborgs Tidning hur miljöövervakare och ordningsmakten bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier.
Brottsligheten har upptäckt en ny och säker levebröd vid sidan av narkotikan. Och handeln med återinförande av skrotbilar i trafik ökar stadigvarande. Efterfrågan efter prisvärda begagnade personbilar som Opel-Commodore är större än vid någon tidpunkt. Fler, mer eller mindre organiserade, bilmekaniker inhandlar och lagar tillräckligt grundligt med begagnade bildelar.
Detta är definitivt ett misslyckande för de aktiva naturhjältarna, som slåss mot de stigande koldioxidutsläppen. I den aktuella virus uppmaning, att åka bil som alternativ för att resa spårvagn, stiger engagemanget för inköp av en billig andrabil till familjen största option. Så en legitimerad skrot i Angered ser med dysterhet hur en avdankad miljö- och trafikfarlig Opel-Commodore kör på sidan om sin bilskrot.