Värdet för en förlegad Opel-Antara på en lämplig skrotföretag hade länge varit under 0 kr. Det innebar att fordonsägaren var piskad att lägga pengar för bilåtervinningen. Redan år 2007 försvann den offentliga skrotningspengen. Den hade balanserat en rejäl del av kostnaden, så flera valde att lämna in sin Opel-Antara till en bilskrot i Angered.
Men när skrotpengen försvann tilltog även att man skrota bilen i Angered på alla tänkbara ställen. Myndigheterna avfattade nya hårda föreskrifter till bilfabrikanterna för att få slut på de miljövådliga verken. Organisationen kommenderades ta emot skrot bilar avgiftsfritt för skrotning. De skulle dessutom ombesörja insamling av alla skrotbilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Så en etablerad skrotfirma i Angered skulle, utöver försäljning av begagnade delar, också få mer pengar för en förbrukad Opel-Antara.
Återanvändande från gamla fordon ger högre intäkter på Opel-Antara hos bilskrotaren i Angered
Bilproducenterna bereddes anvisningar om en nästan fullkomlig återföring av en Opel-Antara till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter ett antal års frenetiskt jobb har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har krav på kompensation omvandlats till en rimlig ersättning för uttjänta bilar hos en auktoriserad skrot. Men skrotningsprocessen med bildemontering i Angered hade inte lyckats utan Länsstyrelsens skoningslösa påtryckningar hos återvinningsföretagen.
Uttjänta fordon karakteriserades som klimatkänsligt avfall, och klimatförvaltningen bereddes i arbete att se till att de de hårda lagarna följdes precist. Skrotning och avregistrering av en Opel-Antara hos en legal bilskrot som betalar för skrotbilar i Angered klimatanpassades och inspekterades så noga att illegal verksamhet skulle droppa av.

Det föranledde också, att nära hälften av landets skrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omläggningen av återvinning av bilar med avregistrering har realiserats till de nya normerna. En legal skrotfirma följer klimatvillkoren utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Opel-Antara och andra trotjänare är eftertraktade föremål.
Bildemonteringar i Angered slåss om att få tag i äldre Opel-Antara
Att skrotfirma i Angered har grym maktkamp om en defekt Opel-Antara är ingen ny upplysning. Kriminella exporter har fortgått under lång tid. Det presenteras i Unionen hur naturkontrollanter och andra bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr rullar förbi varje dag.
Bilskrotning i Angered har nått den organiserade brottsligheten som har påträffat en ny och trygg inkomstkälla vid sidan av annan kriminalitet. Och hantering med export av uttjänta bilar i trafik ökar ständig. Suget efter billiga beg. fordon som Opel-Antara är högre än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder köper och reparerar tillräckligt noggrant med billiga bilkomponenter.
Detta är självklart ett bakslag för de aktiva miljökämparna, som tampas mot de växande koldioxidföroreningarna. I nuvarande virus uppmaning, att färdas med bil i stället för att resa buss, ökar intresset för inköp av en prisvärd andrabil till hushållet största option. Så lämna bilen till bra bilskrot i Angered som vet hur man återvinner en Opel-Antara på ett korrekt sätt.