Besiktning i Ljungskile resulterar ofta i bilåtervinning

När den statliga bilbesiktningen upphörde med sitt privilegium, som allena frälsande aktör med rättigheter för fordonsbesiktning i Ljungskile. Då upphörde dessutom den vilda ilskan som grundats igenom bolagets inkompetens att skaffa rätt kostym till den ökande verksamheten. Det ledde till många debiterade körförbud. Framför allt var det hjälplösheten att förmå en erforderlig ombokning i tid inför sista dag.

2010 avreglerade riksdagen och släppte loss marknaden, för oreglerad personbilsinspektion i Ljungskile, till ivriga bilinspektörer. Flertalet av dessa hade utbildning som kontrollanter på bilskrot och Porsche. Dessa förhatliga telefonköerna försvann omgående. Den tuffa konkurrensen har också medfört en gedigen prisnivå till bilinnehavarens förtjusning. Fruktan för att få ett klass 3-brist i redogörelsen från besiktningsmannen är emellertid stor. Vid sådant stund lurar både en kostnadskrävande bilverkstad och en behörig skrot bakom hörnet. Att skrota en bil har självklart inte medräknas i planläggningen. Men att kunna bege sig in, för bilkontroll i Ljungskile, hos närmaste drop-in bilprovning utan att boka är en påtaglig fördel.

Ändrade stadgar för fordonsbesiktning i Ljungskile leder vanligtvis till böter

Men några riktlinjer har nyss justerats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den obligatoriska kallelsen kvar. Så det gäller för fordonsägaren själv att hålla uppsikt på tidpunkten för fordonsinspektion i Ljungskile. Bommas detta erhåller fordonet körförbud. Och skulle fordonet stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilinnehavarens plikt att känna till det här sakförhållandet. Statskassan bedöms emellertid stärkas med ett antal miljoner kr från nonchalanta ägare.

Fordonsinnehavare avgör själv tidpunkt för fordonsgranskningen i Ljungskile

Men man kan personligen styra, när den första undersökningen i Ljungskile ska verkställas. Inte senare än trettiosex månader efter att personbilen registrerats i Sverige. Andra gången är inom två år. Därnäst måste bilen besiktas varje år. På Transportstyrelsens webbsida kan datumet lätt anträffas. Surfa in på deras sajt och skriv in nummerskyltens nummer, så finns datumet där. Felen eller bristerna som uppdagas delas in i tre nivåer.

En nivå ett-anmärkning medför att den tvingas repareras inför nästa års-kontroll. Ett nivå 2-felaktighet har den betydelsen, att det tvingas repareras inom 30 dagar med efterkontroll som följd. Nivå 3-påpekande är ett säkerhetspåpekande, som orsakar körförbud direkt. Fordonet får inte köras från bilgranskningen i Ljungskile. Det här leder ofta till skrotning på en certifierad bildemontering, som har tillåtelse att skrota bilar med skrotningsbevis för avregistrering. Notera att flera glömmer att laga lätta nivå ett-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en klass med begäran på ombesiktning vid nästa inspektion.

Meningslösa felaktigheter uppdagas av bilkontrollen i Ljungskile

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel självkontroll inför besiktningen i Ljungskile. Märkligt nog är det defekter med lätta åtgärder, som blottar kategori två-bristerna. Ett utfört ett slitet däck innebär flera tillfällen, att bilen släpps igenom utan efterkontroll för personbilsbesiktningen i Ljungskile. Nummerskyltsbelysningen är det mest av enligt bil kontrollanterna, men följs tätt av blinkersbelysning. Att ersätta en trasig lykta kan möjligen förefalla jobbig för flera. Men det återfinns simpla beskrivningar med bilder för många av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på äldre bilar är att motorlampans larmbelysning på instrumentbrädet inte slocknar. De flesta fordonsinspektörer avslöjar den sluges trickset att rycka bort instrumentbelysningen.

Men felaktigheten pekar på, att fordonet drar obehövligt mycket bensin, så koldioxidföroreningar växer möjligtvis över max godkänd. Sensorn är placerad på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är okomplicerad att växla. Den kan införskaffas till Honda från MärkesDemo.se under 700 kronor. Risken är stor att det här enkla felaktigheten kan ses som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan avgiften för vissa bilmärken överstiga trettio tusen kr. Även anmärkningar på utslitna bildäck är frekventa för besiktning i Ljungskile. Statistiskt är det flera som krävs på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, eftersom det är väldigt spartanskt att granska för bilinnehavaren. Kraven är minst en komma sex mm mönsterdjup sommartid och 3,0 mm på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under tre millimeter. Så provning under vintermånaderna kan förorsaka obefogade problem. Men med enkla medel kan kostnaden, till följd av den periodiska bilkontrollen i Ljungskile, hållas till ett minimum av den smarte fordonsinnehavaren.