När fordonsinnehavare kör till en besiktning i Ljungsbro gnuggar en verkstadsägare händerna av förtjusning. Faktum är, att uppemot trettiofem % av ålderstigna bilskrot fordon är behäftade med klass två-fel. Att ha ett företag inom bilbranschen nära en bilprovning är guld värt. Och om ett kategori 3-felaktighet påträffas, vet bilmekanikern med säkerhet, att lagningen är hans, om inte bilinnehavaren bestämmer sig för att skrota sin bil på närliggande bildemontering. Det är inte längre så besvärligt att boka tid för bil provning i Ljungsbro, som generellt bör göras årligen. Redan år 1963 kom ett riksdagsbeslut att AB Svensk Bilprovning skulle bildas. För tio år sedan avskaffades monopolet för bilprovning. I och med detta har bilbesiktningar vuxit fram som svampar ur jorden. Det finns möjlighet att kontrollera personbilen på drop-in tid utan bokning.
Ändrade regler för personbilsinspektion i Ljungsbro resulterar ofta till böter
Men några principer har på senaste tiden justerats. Nu gäller inte besiktningstiden grundad på registreringsnumrets sista siffra. inte ens den föreskrivna kallelsen kvar. Så det gäller för bilinnehavaren personligen att hålla uppsikt på datum för bilbesiktning i Ljungsbro. Vid försummelse med detta erhåller personbilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är fordonsägarens plikt att känna till det här faktumet. Statskassan bedöms emellertid växa med över en miljard kr från oaktsamma fordonsägare.
Bilinnehavare bestämmer personligen tidpunkt för fordonsgranskningen i Ljungsbro
Men man kan personligen bestämma, när den 1 kontrollen i Ljungsbro ska ombesörjas. Inte senare än 36 månader efter att fordonet tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är inom 2 år. Därpå skall bilen kontrolleras senast var fjortonde månad. På Naturvårdsverkets nätsida kan datumet lätt anträffas. Surfa in på deras internetsida och skriv in registreringsnumret, så återfinns tiden där. Felaktigheterna eller bristfälligheterna som upptäcks indelas i tre kategorier. En nivå 1-anmärkning har den betydelsen att den behöver lagas innan nästa års-kontroll. Ett kategori två-felaktighet medför, att det måste lagas inom en månad med ombesiktning som påföljd. Klass tre-felaktighet är ett säkerhetsbrist, som ger körförbud direkt. Bilen får endast bärgas från personbilsgranskningen i Ljungsbro. Det här leder ofta till återvinning på en behörig skrothandlare, som har tillåtelse att skrota bilen med skrotningsintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Beakta att flera missar att laga lätta klass 1-anmärkningar. Men sådan flyttas upp en nivå med begäran på ombesiktning vid nästa inspektion.
Onödiga defekter upptäcks av bilbesiktningen i Ljungsbro
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel självkontroll inför fordonsbesiktningen i Ljungsbro. Märkligt nog är det defekter med simpla åtgärder, som blottar klass två-bristerna. Ett utfört en lampa betyder flera tillfällen, att personbilen godkänns utan ombesiktning för bilbesiktningen i Ljungsbro. Skyltbelysningen är det mest av enligt statistiken, men skuggas därefter av positions- och halvljus-anmärkningar. Skifte av en söndrig lampa kan möjligtvis förefalla bångstyrig för flera. Men det återfinns simpla beskrivningar med filmer för de flesta bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla personbilar är att motorlampans varningslampa på instrumentpanelen inte släcks. Många besiktningsmän spårar den luriga lösning att ta dän instrumentbelysningen. Men felaktigheten antyder, att motorn förbrukar omotiverat mycket bränsle, så avgasföroreningar ökar antagligen över max godkänd. Sensorn sitter på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är lätt att växla. Den kan införskaffas till Ford från Mekonomen under 700 kronor. Faran är enorm att det här simpla felet kan uppfattas som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan priset för vissa bilmärken överstiga 30 000 kronor. Även tillrättavisning på däckdjup är återkommande för besiktning i Ljungsbro. Statistiskt är det flertalet som krävs på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är väldigt spartanskt att kontrollera för bilägaren. Kraven är minst 1,6 millimeter mönster på sommarväglag och 3,0 mm på vinterväglag. Friktionen mot vägen avtar på däck under 3,0 mm. Så provning under kalla dagar kan orsaka onödiga problem. Men med lätta medel kan utgiften, på grund av den periodiska personbilskontrollen i Ljungsbro, hållas till ett minimum av den smarte bilinnehavaren.