När ägare till en bil utför sin årliga översyn i Linköping gnuggar en verkstadsägare händerna av förtjusning. Sanning är, att nästan trettiofem % av ålderstigna fordon är behäftade med klass två-fel. Så att ha sin bilverkstad jämte en bilprovning är ovärderligt. Och skulle ett klass tre-fel anträffas, vet han med säkerhet, att reparationen är hans, om inte ägaren bestämmer sig för att skrota sin bil vid närliggande bildemontering. Nuförtiden är det inte svårt att beställa tid för kontrollbesiktning i Linköping, som normalt skall göras årligen. Allaredan för 50 år sedan kom ett riksdagsbeslut att bilar skulle kontrolleras årligen. För tio år sedan avreglerades marknaden för bilbesiktning. I och med detta har fordonsprovare vuxit fram som svampar ur jorden. Det föreligger chans att inspektera fordonet på drop-in tid utan att boka tid.
Förändrade bestämmelser för personbilsbesiktning i Linköping leder ofta till böter
Men några förordningar har på senaste tiden justerats. Nu innefattar bilskrot inte besiktningstiden som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. Inte heller är den obligatoriska kallelsen kvar. Därför måste bilinnehavaren personligen att hålla uppsikt på tillfälle för fordonskontroll i Linköping. Misslyckas man med det här erhåller personbilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av polisen, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är fordonsägarens skyldighet att känna till detta sakförhållande. Statens inkomster bedöms dock växa med ett antal miljoner kr från oaktsamma bilinnehavare.
Fordonsinnehavare bestämmer själv tillfälle för personbilskontrollen i Linköping
Men man kan själv styra, när den första tillsynen i Linköping ska utföras. Senast 3 år efter att bilen registrerats i Sverige. 2 gången är inom 2 år. Därpå ska fordonet provas årligen. På Trafikstyrelsens sajt kan datumangivelse lätt upptäckas. Surfa in på deras webbsida och skriv in nummerskyltens nummer, så finns datumangivelsen där. Felen eller defekterna som upptäcks indelas i 3 klasser. En kategori ett-påpekande har den betydelsen att den tvingas repareras innan nästa års-granskning. Ett klass två-fel betyder, att det skall åtgärdas inom en månad med efterkontroll som följd. Kategori tre-fel är ett säkerhetspåpekande, som ger körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från fordonskontrollen i Linköping. Och detta leder ofta till återvinning på en ackrediterad skrot, som har tillåtelse att skrota bilar med skrotintyg för avregistrering. Beakta att många glömmer att åtgärda enkla kategori 1-felaktigheter. Men sådana flyttas upp en nivå med fordran på efterkontroll vid framtida granskning.
Meningslösa brister upptäcks av fordonsbesiktningen i Linköping
Det finns tid och pengar att spara vid en enkel självkontroll innan fordonsbesiktningen i Linköping. Märkligt nog är det brister med simpla åtgärder, som avslöjar nivå 2-felaktigheterna. Ett utfört lampbyte innebär flera tillfällen, att fordonet godkänns utan ombesiktning för personbilsbesiktningen i Linköping. Skyltbelysningen är det mest av enligt statistiken, men skuggas därefter av positions- och halvljus-anmärkningar. Byte av en söndrig lykta kan möjligtvis synas besvärlig för flera. Men det återfinns lätta instruktioner med filmer för de flesta bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla fordon är att motorlampans larmbelysning på instrumentpanelen inte slocknar. De flesta fordonsinspektörer avslöjar den listiga trickset att ta väck instrumentbelysningen. Men felet antyder, att bilen förbrukar omotiverat mycket bränsle, så avgasföroreningar ökar kanske över max godkänd. Sensorn är placerad på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är enkel att byta. Den kan införskaffas till Opel från Autoexperten under 700 kronor. Faran är enorm att det här enkla felet kan uppfattas som en defekt i katalysatorn. I dessa fall kan kostnaden för en del fordonsmärken överskrida 30 000 kronor. Också tillrättavisning på däckdjup är ofta förekommande för besiktning i Linköping. Statistiskt är det en del som måste på efterkontroll med nya hjul. Det är märkligt, i och med att det är väldigt lätt att inspektera för fordonsinnehavaren. Kraven är minst en komma sex mm mönsterdjup på sommarväglag och 3,0 millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under 3,0 mm. Så utprovning under vintern kan ställa till med onödiga problem. Men med lätta medel kan omkostnaden, som ett resultat av den årliga fordonsbesiktningen i Linköping, hållas till ett minimum av den smarte fordonsägaren.