Upprustning av skrotbilar ökar hos bilverkstäder i Visby

Bilverkstäder i Visby kan indelas i 3 klasser. En behörig verkstad eller en auktoriserad sådan har förr haft ensamrätt att underhålla eller laga ett bilmodeller under tiden garantin gäller. En oberoende verkstad konkurrerar via att offerera sina tjänster till olika varumärke. Den tredje typen är oftast ett uppdiktat bluff företag med odefinierbar redogörelse. Det har pågått flera turer runt de olika bilverkstäderna kunskap och hederlighet både för genomfört arbete som betalningskrav. Vissa har uppdagats för debitering av icke utförda reparationer. De skamfilade ryktena kan härledas till ”Expressen” av mixtrade påpekanden hos 10 fordon. Undersökningen pekade på 80 procent oegentligheter men är tyvärr för liten för att säkerställa sakförhållandet. Tyvärr kastar den emellertid tvivel mot alla företag. Och det drabbar även schyssta aktörer som håller på med bilreparationer i Visby. Så förekommer vissa ”firmor” i landet, som utför reparationer för drömpriser till följd av avsaknad av bokföring.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Visby distribuerar skilda beskaffenhet

Konsumenternas och Arn & Company AB har beivrat bilverkstäder vid flertal gånger för att medföra stadga i fordons branschens falsarier. Det har lett till i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar via fackkontraktet ”Bilföretagens renoveringsvillkor.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade likväl inte att upprätta ökad tilltro. Det medförde MRF och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentssystem till sina medlemmar. Normen startar med ordentliga egenskapsövervakningar, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av duktiga besiktningsmän. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Visby får medgivande att stämpla ”Godkänd Verkstad” till sitt varumärke.

Små bilföretag som sysslar med bilar i Visby väcker entusiasm

Igenom Konsumentverket intrång är det enkelt att märka 2 olika aktörer som håller på med bilreparationer i Visby. I kretsen av de behöriga finns märkesverkstäder med mycket kostsamma lagningar. Eventuellt beroende på att uteslutande originalreservdelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har access till avsevärt billigare delar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bilverkstäderna” som väcker mest entusiasm. Deras priser är makalösa. Begagnade bilkomponenter demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa naturvillkor i bilskrotsförordningen drevs flera skrotar att avveckla eller skifta nisch till personbilsreparationer istället för skrotning av bilar. Och det finns alltjämt skrotföretag med illegala uppsamlingsområden för bilinnehavare, som behöver skrota sitt fordon. Flera uttjänta bilar återförs i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”kasserad Kia hämtas gratis”, eller ”stor med pengar för skrot bilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt naturlagbalken borgar ägaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och avfärdad hos Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Visby används.