Upprustning av skrotbilar ökar hos bilverkstäder i Tumba

Företag som jobbar med bilar i Tumba har kommit in i en ond cirkel. Det är många förhållanden som är anledningen. Den här affärsgruppen konkurrerar, just som andra, med uppdiktade företag på olika premisser. Skattemyndigheterna verkar endast kunna ingripa på fuffens genomförda av auktoriserade företag. Och trots att flertalet opålitliga “bolag” expanderar till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga tillföljd av utebliven redovisning. Men mycket är också självförvållat. De registrerade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett bilmärke, och kunde begära hutlösa priser. Påföljden blir endast att de tvingar fordonsägare till de oseriösa bilföretagen. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att hålla i sin egen plånbok. Och det odugliga ryktet, som uppkommit blir tufft att få tillbaka.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Tumba levererar skilda beskaffenhet

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit företag som jobbar med bilar vid flera situationer för att framkalla ordning i en djungel av branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrens-kontraktet “Bilföretagens reparationskrav.” MRF, Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att skapa högre tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentsplan till bolagen. Normen bygger på regelbundna egenskapsgranskningar, som kommer att äga rum både inifrån och utifrån av rutinerade besiktningsmän. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Tumba får lov att märka “Behörig Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre bilföretag som håller på med bilar i Tumba skapar entusiasm

Igenom Konsumenternas intrång är det okomplicerat att separera två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Tumba. Bland de certifierade förekommer märkesverkstäder med avsevärt dyra reparationer. Eventuellt beroende på att bara originaldelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har access till mycket billigare delar och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “företagen” som dra till sig mest engagemang. Priserna de har är fantastiska. Beg. bilkomponenter nerskruvna från en skrot med självplock ger möjligtvis ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatföreskrifter i bilskrotningsbestämmelsen förmåddes flera bilskrotar att avveckla eller byta ändamål till personbilsrestaurering som ersättning för demontering av fordon. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med förbjudna uppsamlingsområden för ägare, som behöver skrota sitt fordon. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med god intäkt. Annonser på hemsidor, som “fördärvad Rolls Royce hämtas utan kostnad”, eller “stor betalning för trasiga bilar”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. I enlighet med klimatlagbalken borgar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och borttagen på centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Tumba utnyttjas.