MRF’s allmänna beskyllningar oroar bilverkstäder i Trönninge

Företag som jobbar med bilar i Trönninge kan indelas i 3 klasser. En certifierad bilverkstad eller en godkänd sådan har tidigare haft koncession att serva eller reparera ett bilmodeller under tiden garantin gäller. En oberoende verkstad konkurrerar via att offerera sin service till olika bilmärke. Den 3 varianten är mestadels ett påhittat bluff företag med odefinierbar bokföring. Det har pågått flera turer kring de olika bilverkstäderna kunskap och uppriktighet både för utfört jobb som ersättning. Vissa har upptäckts för debitering av icke utförda arbeten. De skamfilade ryktena kan härledas till ”Aftonbladet” av manipulerade anmärkningar hos tio bilar. Utredningen pekade på 80 % brister men är alldeles för liten för att statistiskt bedöma faktumet. Tyvärr kastar den ändå tvivel mot alla företag. Och det drabbar även seriösa bilverkstäder i Trönninge. Så finns vissa ”bilföretag” i Sverige, som utför jobb för fantasipriser i och med avsaknad av redovisning.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Trönninge tillhandahåller skilda beskaffenhet

Konsumentverket och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid åtskilliga tidpunkter för att medföra ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har lett till i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen ”Bilverkstadens renoveringsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att upprätta ökad anseende. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsklassifikation till företagen. Normen grundar sig på regelbundna egenskapsövervakningar, som kommer att äga rum både internt och utifrån av kunniga tillsynsmän. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Trönninge får befogenhet att stämpla ”Legitimerad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små firmor i Trönninge skapar entusiasm

Via Hallå Konsument intrång är det enkelt att märka 2 olika bilverkstäder i Trönninge. I kretsen av de godkända förekommer märkesverkstäder med väldigt dyra lagningar. Förmodligen beroende på att endast originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr Auto har access till avsevärt billigare reservdelar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bilverkstäderna” som skapar mest engagemang. Priserna de har är makalösa. Beg. delar demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen garanti. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda klimatföreskrifter i bilskrotsförfattningen pressades otaliga skrotar att stänga eller ändra fokus till personbilsrenoveringar som alternativ för skrotning av bilar. Och det förekommer än idag skrotföretag med lagstridiga uppsamlingsställen för fordonsägare, som ska återvinna sin bil. Många uttjänta bilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som ”fördärvad Lanzia hämtas avgiftsfritt”, eller ”bra ersättning för defekta fordon”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för uttjänta bilar. Enligt klimatlagen garanterar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och borttagen hos Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte behöriga företag som jobbar med bilar eller skrotar i Trönninge anlitas.