Seriösa bilverkstäder i Vårgårda får ingen hjälp av berörda myndigheter

Det förekommer branscher, som förtjänar ett skadat rykte. Men företag som jobbar med bilar i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla segment från auktoriserade varumärken till påhittade ”företag” med skattefri redovisning. Den förvrängda kampen om kunderna finns i alla sektorer. Och det erfordras ingen betydande erfarenhet att hålla Skattemyndigheterna utanför de väl märkbara men oregistrerade eller bulvan-ägda ”bolagen”. Och det finns fler brister och fuffens på bilverkstäder, som är relativt negativa för bilföretagen. Sjukt höga offerter, avsiktlig fusk med inte uträttat reparation därtill krav på ersättning av hopdiktade fel, borde skicka flera av branschen till skattemyndigheterna. De certifierade verkstäderna i Vårgårda lever enligt lag kvar i den tiden, då de hade ensamrätt på sitt eget bilmärke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesverkstäderna tycks inte ha insett, att den glada tidsperioden är förbi. Svenska Dagbladets upptäckt av fusk och svek via riggade fordon hos 7 av 8 företag som jobbar med bilar i Sverige. Och det satte igång aktiviteter hos nämnda organisationer.

Verkstäder i Vårgårda levererar olika beskaffenhet

Konsumenternas och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid antal stunder för att bringa disciplin i fordons områdets falsarier. Det har medfört i tre organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar genom branschöverenskommelsen ”Bilföretagens renoveringskriterium.” MRF, Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att upprätta högre tillit. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsklassificering till sina medlemmar. Nivån bygger på periodiska egenskapskontroller, som kommer att hända både inifrån och utifrån av skickliga tillsynsmän. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Vårgårda får lov att signera ”Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre bilföretag som sysslar med fordon i Vårgårda skapar entusiasm

Genom Hallå Konsument inblandning är det inte svårt att skönja 2 skilda bilverkstäder i Vårgårda. Bland de auktoriserade återfinns märkesverkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Eventuellt beror det på att uteslutande originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har access till betydligt mer prisvärda bildelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”verkstäderna” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är fenomenala. Begagnade bildelar nerskruvna från en bilskrot med självplock ger antagligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatvillkor i bildemonterings-författningen förmåddes flera bilmonteringar att stänga eller ändra nisch till fordonsrenoveringar istället för skrotning av bilar. Och det finns alltjämt bilskrotar med kriminella insamlingsområden för fordonsinnehavare, som behöver skrota bilen. Massor uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med duglig skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”gammal Fiat bärgas avgiftsfritt”, eller ”bra ersättning för defekta bilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. Enligt miljöbalken ansvarar ägaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och borttagen på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Vårgårda anlitas.