Det förekommer flera olika bilverkstäder i Vårsta att besluta mellan, när en bilinnehavare behöver få hjälp att reparera personbilen. Beroende på om fordonet är ålderstigen och lagningskostnaden hög finns emellertid alltid en bilskrot som valmöjlighet till en kostnadskrävande bilverkstad. Ett avgiftsanbud från en behörig verkstad kommer nog bilinnehavaren att sätta i halsen. De auktoriserade märkesverkstäderna lever kvar i sina gamla monopolställningar, då man besatt ensamrätt att laga bilarna. Det här gynnar bara konkurrenterna, som på grund av odugliga myndigheter kan genomföra samma reparationer till en bråkdel av priset. Den extremt stora skillnaden genom konkurrens på olika villkor, främjar de olagliga bilverkstäderna mer än i andra verksamhetsområden i landet. Det är förvånande att se deras marknadsföring i webben och pressen vid sidan om registrerade och skattebetalande bilfirmor i Vårsta sortiment.
Aktörer som håller på med bilreparationer i Vårsta tillhandahåller skilda standard
Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit företag som jobbar med bilar vid åtskilliga stunder för att medföra disciplin i fordons branschens bedrägerier. Det har lett till i tre organ, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom branschavtalet “Bilverkstadens renoveringsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och KBV klarade likväl inte att skapa ökad anseende. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsklassificering till företagen. Normen grundar sig på regelbundna egenskapsinspektioner, som kommer att inträffa både inifrån och utifrån av erfarna inspektörer. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Vårsta får status att signera “Behörig Verkstad” till sitt varumärke.
Mindre bilverkstäder som arbetar med bilar i Vårsta skapar entusiasm
Via Konsumentverket inblandning är det okomplicerat att urskilja två skilda bilverkstäder i Vårsta. Bland de certifierade förekommer märkesverkstäder med mycket kostsamma reparationer. Möjligtvis beror det på att uteslutande originalreservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har tillgång till betydligt mer prisvärda bildelar och är således konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bilföretagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är makalösa. Beg. bilreservdelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Transportstyrelsens tuffa klimatanspråk i bildemonteringsförfattningen drevs otaliga skrotnings företag att sluta eller byta kurs till personbilsreparationer istället för återvinning. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotföretag med lagstridiga insamlingsområden för bilinnehavare, som behöver skrota sitt fordon. Flera skrotbilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra exporteras lagstridigt med mycket bra skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som “trasig Opel hämtas utan kostnad”, eller “stor betalning för trasiga personbilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt naturbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad hos Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Vårsta används.