MRF inför stränga regler hos bilverkstäder i Svenljunga

Företag som jobbar med bilar i Svenljunga förlänger personbilens levnadslängd och det är tveeggat. En åldrad och trasig personbil ska ur miljömening överlämnas in till en återvinningsföretag med reg. bevis och återvinnas. Men i många fall utifrån renoveringskostnaden. Hämtas anbud hos en certifierad bilverkstad, med svindyra priser, finns förmodligen inget valmöjlighet än att köra bilen till skroten. Trenden till allt högre renoveringskostnaden har observerats hos andra behöriga bilverkstäder. Det har betytt att Konsumenternas och ARN fått in många anklagelser för brister med krav på ersättning. Det framkallade även Kalla faktas intresse. Så i sällskap med Motorbranschens Riksförbund gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev förfärande. Endast en av åtta undersökta företag som jobbar med bilar hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till bilägarna. Det anträffades aktningsvärda och vedertagna firmor bland de namngivna, så nu kunde en ordentlig sanering verkställas inom yrkesgrenen. Men de mindre och oseriösa bilverkstäderna har alltid undgått alla skattemyndigheters försök till besiktning. De kan, med sin brist på redovisning, fortskrida som vanligt utan obekväm ingripande.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Svenljunga levererar skilda egenskapet

Konsumentverket och Arn & Company AB har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga stunder för att medföra disciplin i fordons områdets falsarier. Det har medfört i tre grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar via facköverenskommelsen ”Bilföretagens renoveringsparametrar.” MRF, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att skapa högre tilltro. Det förorsakade MRF och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsplan till företagen. Normen bygger på återkommande egenskapsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och externt av kunniga tillsynsmän. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Svenljunga får tillåtelse att stämpla ”Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder i Svenljunga väcker engagemang

Via Hallå Konsument inblandning är det okomplicerat att märka två skilda bilverkstäder i Svenljunga. Bland de behöriga existerar auktoriserade bilverkstäder med avsevärt saltade kostnader för reparationer. Kanske beror det på att enbart originaldelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har tillgång till mycket mer prisvärda bildelar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bolagen” som väcker mest intresse. Priserna de har är makalösa. Begagnade bilreservdelar nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen försäkran. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa naturbegäran i bildemonteringsbestämmelsen pressades många skrotar att stänga eller skifta nisch till personbilsrenoveringar istället för demontering av fordon. Och det förekommer ännu bildemonteringar med lagstridiga insamlingsområden för ägare, som skall återvinna sin bil. Många uttjänta bilar återförs i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med duglig intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”uttjänt Camaro hämtas gratis”, eller ”hög ersättning för trasiga fordon”, visar att bilverkstäder har höjt sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med naturlagen garanterar bilinehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotintyg och borttagen på Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte certifierade bilverkstäder eller skrotar i Svenljunga anlitas.