Bilverkstäder i Sveg slåss mot illegal konkurrens

Det förekommer branscher, som förtjänar ett skadat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla kategorier från certifierade bilmärken till fingerade ”rörelser” med ingen bokföring. Den förvrängda konkurrensen finns på alla områden. Och det erfordras ingen stor kännedom att hålla Skattemyndigheterna utanför de väl iakttagbara men oregistrerade eller kumpan-ägda ”bilverkstäderna”. Och det föreligger fler brister och oegentligheter hos firmor, som är relativt negativa för bilverkstäderna. Sjukt höga offerter, avsiktlig fiffel med inte genomfört arbete samt krav på betalning av hopdiktade felaktigheter, bör skicka flera av bolagen till skattemyndigheterna. De certifierade bilverkstäderna i Sveg lever legalt kvar i den tidsperioden, då de hade monopol på sitt eget fordonsmärke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesbilverkstäderna tycks inte ha begripit, att den glada tiden är förbi. Göteborgpostens upptäckt av fuffens och svek via riggade bilar hos sju av 8 aktörer som håller på med bilreparationer i Sverige. Och det satte igång arbetslusten hos nämnda organisationer.

Företag i Sveg tillhandahåller olika standard

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många tidpunkter för att bringa stadga i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar via facköverenskommelsen ”Bilföretagens renoveringskrav.” MRF, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att upprätta ökad tilltro. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetssystem till bolagen. Nivån börjar med bestämda egenskapsövervakningar, som kommer att inträffa både inifrån och utomstående av duktiga inspektörer. Alla godkända bilverkstäder i Sveg får lov att signera ”Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag som håller på med bilrestaurering i Sveg drar till sig intresse

Igenom Konsumentverket intrång är det lätt att skönja 2 olika bilverkstäder i Sveg. I kretsen av de certifierade återfinns auktoriserade bilverkstäder med väldigt kostsamma reparationer. Förmodligen beror det på att bara originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har möjlighet till betydligt mer prisvärda reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”verkstäderna” som dra till sig mest engagemang. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade delar tagna från en bilskrot med självplock ger antagligen ingen försäkran. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets hårda miljöanspråk i återvinningsbestämmelsen pressades otaliga bilmonteringar att stänga eller lägga om mål till personbilsrestaurering som ersättning för demontering av fordon. Och det förekommer ännu bildemonteringar med olagliga insamlingsområden för fordonsinnehavare, som behöver återvinna sin bil. Flera skrotbilar förs åter i trafik igenom fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som ”kasserad Renault bärgas avgiftsfritt”, eller ”stor med pengar för kasserade fordon”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt engagemang för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken garanterar bilägaren för sin skrotbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte legitimerade bilverkstäder eller skrotar i Sveg utnyttjas.