Numera försöker bilverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre baseras det här på den krassa sanningen. Teknikens Värld redogör om en riggad fälla för utvalda aktörer runt om i landet. Och konsekvensen är sorgligt. Ofattbara sju av 8 granskade verkstadsföretag kunde inte på ett tillfredsställande sätt vid bilreparationen. Vissa hittade till och med på egna brister som inte förekom, men reparerades mot betalning. Bilexperten pekades ut som en av syndarna. Och det är många hundralappar som bilägare plockas på. Fusk har inte drabbat märkesverkstäderna i Vingåker. Men de kan ta skyhöga ersättningar helt legitimt. Motsatsen är de små fingerade och billiga ”bilföretagen”, som har stora intäkter på bristande redogörelse.
Bilverkstäder i Vingåker levererar skilda kvalitet
Hallå Konsument och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många stunder för att medföra ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i tre arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrenskontraktet ”Bilföretagens renoveringskriterium.” MRF, Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att frambringa ökad tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att skapa ett nytt sorteringsklassifikation till sina medlemmar. Nivån grundar sig på ordentliga egenskapskontroller, som kommer att äga rum både internt och utomstående av rutinerade tillsynsmän. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Vingåker får behörighet att märka ”Auktoriserad Verkstad” till sitt varumärke.
Mindre firmor i Vingåker skapar intresse
Via Konsumentverket ingripande är det lätt att separera 2 annorlunda bilverkstäder i Vingåker. I kretsen av de certifierade förekommer behöriga verkstäder med väldigt kostsamma lagningar. Kanske beroende på att uteslutande originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har åtkomst till mycket billigare bildelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”företagen” som dra till sig mest engagemang. Priserna de har är oslagbara. Begagnade bilkomponenter tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Via Naturvårdsverkets hårda miljövillkor i återvinningsbestämmelsen pressades många bilmonteringar att avveckla eller skifta fokus till bilrestaurering som alternativ för återvinning. Och det finns än idag bilskrotar med kriminella insamlingsställen för bilägare, som behöver skrota bilen. Otaliga skrotbilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med god intäkt. Annonser på hemsidor, som ”fördärvad Jaguar bärgas gratis”, eller ”stor ersättning för söndriga bilar”, bevisar att bilverkstäder har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt miljö-lagbalken garanterar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avregistrerad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Vingåker används.