Aktörer som håller på med bilreparationer i Vinslöv utökar fordonens varaktighet på ont och gott. En ålderstigen och skadad personbil borde ur klimatmening lämnas in till en bilskrot med reg. bevis och skrotas. Men det är i de flesta fall utifrån lagningskostnaden. Höra med pris från certifierad bilverkstad, med ocker priser, finns förmodligen inget valmöjlighet än att skrota sin bil. Utvecklingen till allt växande reparationskostnaden har uppmärksammats hos andra behöriga bilfirmor. Det har medfört att Konsumentverket och ARN fått in mycket anklagelser för brister med krav på ersättning. Det väckte också Svenska Dagbladets engagemang. Så ihop med MRF gillrades en fälla för att se hur allt förhåller sig. Den blev kuslig. Enbart en av åtta testade företag som jobbar med bilar hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till kunderna. Det förekom respektabla och allmänt accepterade firmor bland de anklagade, så nu kunde en riktig utrensning utföras i yrkesgrenen. Men de mindre och opålitliga bilverkstäderna har alltid undgått alla myndigheters försök till granskning. De kan, med sin brist på bokföring, fortskrida som vanligt utan obekväm intrång.
Firmor i Vinslöv tillhandahåller skilda egenskaper
Konsumenternas och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid flera gånger för att framkalla ordning i en djungel av branschens falsarier. Det har utmynnat i tre organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrens-överenskommelsen “Bilföretagens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att åstadkomma ökad tillit. Det förorsakade MRF och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsklassificering till sina medlemmar. Modulen bygger på bestämda egenskapsgranskningar, som kommer att hända både internt och utifrån av erfarna besiktningsmän. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Vinslöv får tillåtelse att märka “Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre aktörer som sysslar med fordonsreparationer i Vinslöv väcker intresse
Genom Konsumenternas intrång är det inte svårt att separera 2 olika företag som jobbar med bilar i Vinslöv. I kretsen av de certifierade förekommer märkesverkstäder med relativt dyra renoveringar. Möjligtvis beroende på att uteslutande originalreservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har tillgång till betydligt billigare bildelar och är därför mer eftertraktad. Men det är de regellösa “bilföretagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är fantastiska. Beg. delar tagna från en bilskrot med självplock ger eventuellt ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatanspråk i återvinningsbestämmelsen pressades massa skrotnings företag att upphöra eller skifta nisch till fordonsreparationer som ersättning för skrotning av bilar. Och det förekommer fortfarande skrotföretag med lagstridiga insamlingsställen för fordonsinnehavare, som ska skrota en bil. Många skrotbilar förs åter i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med duglig intäkt. Reklam på hemsidor, som “uttjänt Rolls Royce bärgas avgiftsfritt”, eller “bra med pengar för trasiga personbilar”, visar att bilverkstäder har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. I enlighet med miljöbalken garanterar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med skrotintyg och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte behöriga bilverkstäder eller skrotfirmor i Vinslöv anlitas.