Bilverkstäder i Vänersborg accepterar nya kvalitetsnormer

Aktörer som håller på med bilreparationer i Vänersborg har kommit in i en ond cirkel. Och det är många faktorer som är anledningen. Den här branschen konkurrerar, just som andra, med falska företag på olika premisser. Myndigheterna verkar enbart kunna agera på felaktigheter genomförda av auktoriserade firmor. Fastän att många oseriösa ”firmor” frodas till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga på grund av utebliven bokföring. Men det finns förklaringar. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett varumärke, och kunde begära hutlösa priser. Resultatet blir endast att de tvingar bilinnehavare till de oseriösa bilverkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att spara sina pengar. Och det dåliga anseendet, som skapats blir besvärligt att få tillbaka.

Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Vänersborg tillhandahåller skilda egenskaper

Konsumentverket och ARN har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid flera gånger för att bringa disciplin i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschöverenskommelsen ”Verkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att upprätta ökad tilltro. Det föranledde MRF och Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetssystem till bolagen. Normen börjar med upprepade egenskapsövervakningar, som kommer att ske både inifrån och externt av erfarna besiktningsmän. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Vänersborg får licens att stämpla ”Behörig Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre verkstäder i Vänersborg väcker engagemang

Igenom Konsumenternas inblandning är det lätt att märka 2 olika aktörer som håller på med bilreparationer i Vänersborg. I kretsen av de behöriga finns märkesverkstäder med väldigt dyra renoveringar. Förmodligen beroende på att enbart originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har tillgång till avsevärt billigare reservdelar och är således konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”verkstäderna” som väcker mest entusiasm. Priserna de har är oslagbara. Beg. bildelar tagna från en bildemontering med självplock ger kanske ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Via Transportstyrelsens tuffa klimatkrav i återvinningsstadgan tvingades otaliga skrotar att avveckla eller skifta kurs till personbilsrenoveringar snarare än för bilskrotning. Och det förekommer fortfarande skrotfirmor med olagliga insamlingsområden för fordonsinnehavare, som måste återvinna sin bil. Många skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med god skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som ”uttjänt Citroen hämtas utan kostnad”, eller ”bra ersättning för defekta bilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med miljölagbalken ansvarar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotintyg och borttagen hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Vänersborg utnyttjas.