Bilverkstäder i Svedala undgår UG’s anklagelse för fusk

Det finns branscher, som förtjänar ett skadat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla kategorier från registrerade varumärken till falska ”företag” med skattefri bokföring. Den snedvridna kampen om kunderna förekommer på alla områden. Och det kräver ingen stor kunskap att hålla Skattemyndigheterna utanför de väl synliga men oregistrerade eller bulvan-ägda ”bolagen”. Och det finns ytterligare brister och missförhållande hos bilverkstäder, som är relativt negativa för bilföretagen. Sjukt höga offerter, medvetet fusk med inte uträttat jobb därtill krav på ersättning av påhittade fel, bör skicka många av firmorna till skattemyndigheterna. De certifierade verkstäderna i Svedala jobbar lagligt kvar i den tidsperioden, då de hade monopol på sitt eget varumärke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesverkstäderna tycks inte ha uppfattat, att den euforiska tidsperioden är en saga all. Svenska Dagbladets avslöjade av fusk och svek genom riggade fordon hos 7 av 8 aktörer som håller på med bilreparationer i Sverige. Det satte igång handlingskraften hos nämnda organisationer.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Svedala presterar olika egenskaper

Konsumenternas och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid åtskilliga tidpunkter för att bringa disciplin i fordons branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrens-avtalet ”Bilföretagens reparationsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att frambringa ökad tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsplan till sina medlemmar. Standarden bygger på återkommande egenskapsinspektioner, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av erfarna tillsynsmän. Alla auktoriserade bilverkstäder i Svedala får befogenhet att märka ”Certifierad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder som sysslar med bilreparationer i Svedala skapar engagemang

Igenom Konsumentverket ingripande är det okomplicerat att märka två olika företag som jobbar med bilar i Svedala. Bland de behöriga förekommer behöriga verkstäder med mycket saltade kostnader för renoveringar. Eventuellt beror det på att endast originaldelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har tillgång till betydligt mer prisvärda bildelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bolagen” som väcker mest uppståndelse. Deras priser är fenomenala. Begagnade bilkomponenter tagna från en bildemontering med självplock ger troligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa miljöföreskrifter i bilskrotsstadgan pressades otaliga bilskrotar att stänga eller byta fokus till personbilsreparationer som ersättning för demontering av fordon. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotfirmor med olagliga insamlingsområden för ägare, som behöver återvinna sin bil. En del uttjänta bilar förs åter i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, medan andra exporteras illegalt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”fördärvad Citroen hämtas utan kostnad”, eller ”hög ersättning för kasserade personbilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt klimatlagbalken garanterar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avregistrerad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte auktoriserade bilverkstäder eller skrotar i Svedala utnyttjas.