Det förekom en tid, då distansen för bilskrotning i Torslanda bara var ett stenkast långt. Bilskrotarna försörja sig på betalning från fordonsinnehavarna för skrotning och avregistrering. Det betalas ut en obligatorisk bilskrotspremie, som var ett val till illegal avhysning. När premien drogs in blev det mer lönsamt för fordonsinnehavaren, när det uttjänta fordonet förpassades till skogen. Då agerade Riksdagen med att införa tuffa bestämmelser. Bilfabrikanterna kommenderades med insamling och bildemontering i Torslanda. De uttjänta bilarna skulle dessutom regenerera till ett oändlig cykel vid nytillverkning på bilskrot. Ord och inga visor som skickades vidare. Några bilskrotar tillsattes i systemet som certifierade att utfärda skrotningsintyg för avregistrering på Transportstyrelsen. Som ett resultat av dessa privilegier till några få företag, innebär att ett stort antal andra skrotar likvidera bolaget eller förändra inriktningen för skroten.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Torslanda
BilSweden erhöll i uppgift att planera Naturvårdsverkets fordran för att skrota en bil i Torslanda. Dessutom gavs förhållningsregler till hopbringande och bilskrotning av fordonsvrak, som vanligtvis förkastats i naturen. Grunden för dessa klimatsynder var bilägarnas besparing av kostnaden för skrotningen av bilen. Många insända nyhetsskildringar i Katrineholms Kuriren lastade Länsstyrelsens försumlighet att avbryta dessa dumheter. Och detta uppgavs som en av skälen i den nya författningen med avgiftsfri bildemontering i Torslanda. Bilfabrikanterna fick uppdraget att forma en inrättning, som kunde effektuera inriktade syftemål. Så de första faktiska legitimerade skrotföretagen skapades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras monopol att avfatta mottagningskvitto med bilskrotningsintyg finns inte längre. En lämplig bilskrot får sin certifiering från Trafikstyrelsen. En skriftlig begäran måste tillstyrkas av naturförvaltningen, som inspekterar att den kommande fordonsåtervinnaren lyder Naturvårdsverkets begäran enligt “bilskrotsstadgar”.
Bilskrotning i Torslanda ger ersättning
Ett uttjänt fordon stämplas som naturskadligt avfall, och måste transporteras och saneras på en bilskrot i Torslanda, enligt myndighetskraven. De här informerar i detalj hur de skilda bildemonteringarnas anordningar skall designas för att accepteras. Lika noggrant framställs rensning av miljöskadliga delar, spolarvätskor och material. Skrotning, behandling och magasinering skall sanktioneras av miljökontrollant årsvis. Efter tömning av skadliga ämnen är fordonsvraket inte längre ett naturvådligt avfall utan transporteras till uppdelning och smältning. Nuförtiden är målet nittiofem % regression till ett ideligen kretslopp i nyframställning nått. Och det medför att fordonsinnehavarna kan skrota en bil i Torslanda med ersättning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före fragmentering tillhandahåller en del skrotfirmor självplock av begagnade bildelar. Konsumenter kan påträffa bildelar till en Jaguar till rena fantasipriser. Det existerar även berättigade bilbärgare, som transporterar uttjänta bilar, för bilskrotning i Torslanda, med kompensation. Lagar för hanteringen av det miljövådliga avfallet föreligger i Länsstyrelsens särskilda licens till bärgningsföretaget. En kommande klient kan enkelt kolla det här på anlitat bolagets webbplats före tjänst.