Bilverkstäder i Habo ökar kvalitetssäkringen

Företag som jobbar med bilar i Habo kan uppdelas i 3 segment. En certifierad bilverkstad eller en auktoriserad sådan har tidigare haft ensamrätt att underhålla eller reparera ett bilmärke under tiden garantin gäller. En obunden bilverkstad konkurrerar via att erbjuda sina tjänster till olika fabrikat. Den 3 typen är vanligtvis ett uppdiktat enmansföretag med otydlig bokföring. Det har gått otaliga turer kring de olika bilverkstäderna kompetens och ärlighet både för uträttat jobb som betalningskrav. Vissa har upptäckts för avgifter av ej utförda jobb. De tillfogade ryktena kan förklaras till ”Expressen” av mixtrade fel hos 10 fordon. Undersökningen visade åttio procent fel men är alldeles för liten för att statistiskt bedöma sakförhållandet. Dessvärre kastar den emellertid misstankar mot alla bolag. Och det drabbar även seriösa aktörer som håller på med bilreparationer i Habo. Så finns vissa ”firmor” i sverige, som utför reparationer för fantasipriser på grund av avsaknad av bokföring.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Habo levererar olika standard

Konsumenternas och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid antal gånger för att få ordning i fordons områdets bedrägerier. Det har utmynnat i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar via branschavtalet ”Bilföretagens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att upprätta ökad tillit. Det förorsakade MRF och Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetssystem till företagen. Normen startar med upprepade kvalitetskontroller, som kommer att inträffa både inifrån och externt av rutinerade inspektörer. Alla certifierade företag som jobbar med bilar i Habo får tillåtelse att signera ”Certifierad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre bilverkstäder som håller på med bilreparationer i Habo väcker intresse

Via Konsumentverket inblandning är det inte svårt att separera två annorlunda bilverkstäder i Habo. I kretsen av de certifierade återfinns behöriga verkstäder med relativt saltade kostnader för reparationer. Kanske beror det på att enbart originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har tillgång till mycket billigare bildelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”företagen” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är oslagbara. Beg. reservdelar nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatanspråk i återvinningsbestämmelsen förmåddes flera skrotar att stänga eller lägga om inriktningen till personbilsrestaurering snarare än för bilskrotning. Och det förekommer fortfarande bilskrotar med olagliga insamlingsområden för bilinnehavare, som skall skrota sitt fordon. Massor skrotbilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet illegalt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som ”trasig Opel hämtas gratis”, eller ”hög betalning för söndriga bilar”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. I enlighet med naturbalken borgar bilägaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med skrotintyg och borttagen på centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Habo utnyttjas.