Vissa fordon bör skrotas efter obligatorisk bilbesiktning i Köping

När fordonsägare rullar in för översyn i Köping gnuggar en verkstadsägare händerna av förtjusning. Han vet, att uppskattningsvis 40 procent av gamla personbilar är behäftade med klass två-fel. Så att ha sin bilverkstad intill en bilprovning är otroligt lönsamt. Skulle ett kategori tre-felaktighet påträffas, vet han med säkerhet, att lagningen är hans, om inte fordonsägaren beslutar att skrota bilen på närmaste bilskrot. Numera är det inte besvärligt att beställa tid för bil provning i Köping, som normalt ska göras årligen. Redan år 1963 kom ett en bestämmelse från infrastrukturdepartementet att bilar skulle kontrolleras årligen. Tjugohundratio avskaffades monopolet för bilprovning. I och med detta har företag upprättats på betydligt fler ställen. Det finns bilskrot chans att checka fordonet på drop-in tid utan bokning.

Ändrade stadgar för personbilsbesiktning i Köping leder ofta till böter

Men flera föreskrifter har nyligen ändrats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Fördenskull behöver bilinnehavaren själv att hålla uppsikt på tidpunkten för bilinspektion i Köping. Vid försummelse med det här får fordonet körförbud. Och skulle fordonet stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är fordonsinnehavarens plikt att känna till det här sakförhållandet. Statens inkomster beräknas emellertid öka med över en miljard kronor från försumliga ägare.

Bilägare avgör personligen tidpunkt för personbilsgranskningen i Köping

Men man kan själv bestämma, när den första inspektionen i Köping behöver uträttas. Senast 3 år efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter tjugofyra månader. Därefter skall personbilen testas senast var fjortonde månad. På Naturvårdsverkets hemsida kan tidpunkten lätt anträffas. Surfa in på deras sajt och slå registreringsnumret, så finns datumet där. Felaktigheterna eller defekterna som anträffas indelas i tre klasser. En nivå ett-påpekande innebär att den måste fixas innan nästa års-tillsyn. Ett klass 2-fel betyder, att det måste repareras inom en månad med ombesiktning som påföljd. Klass tre-påpekande är ett säkerhetsfel, som medför körförbud direkt. Bilen får endast bärgas från fordonsinspektionen i Köping. Och detta leder ofta till skrotning på en behörig skrot, som har licens att skrota bilen med skrotintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Notera att flera glömmer att laga lätta kategori ett-påpekande. Men sådan flyttas upp en kategori med begäran på efterkontroll vid annalkande besiktning.

Obehövliga felaktigheter observeras av fordonskontrollen i Köping

Det finns tid och pengar att spara vid en enkel självkontroll innan bilbesiktningen i Köping. Konstigt nog är det felaktigheter med enkla åtgärder, som uppdagar kategori 2-felen. Att ombesörja lampbyte medför många tillfällen, att personbilen godtas utan ombesiktning för fordonskontrollen i Köping. Skyltlampor leder statistiken, men följs därefter av blinkersbelysning. Skifte av en söndrig lampa kan möjligtvis förefalla jobbig för många. Men det återfinns simpla instruktioner med bilder för många av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla fordon är att lambdasondens varningslampa på instrumentbrädet inte släcks. De flesta fordonsinspektörer avslöjar den finurliga knepet att peta väck instrumentbelysningen. Men oriktigheten indikerar, att motorn förbrukar onödigt mycket bensin, så koldioxidutsläppet tilltar eventuellt över max godkänd. Givaren är placerad på grenröret vid katalysatorn och är simpel att växla. Den kan inhandlas till Audi från MärkesDemo.se under tusenlappen. Faran är stor att det här enkla felaktigheten kan tolkas som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan utgifterna för en del fordonsmärken överskrida trettio tusen kr. Även påpekanden på däckens mönsterdjup är ofta förekommande för bilinspektionen i Köping. Statistiskt är det flertalet som måste på efterkontroll med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är väldigt spartanskt att inspektera för fordonsägaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup på sommarväglag och tre millimeter på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under tre millimeter. Så provning under vintermånaderna kan orsaka obefogade trubbel. Men med lätta verktyg kan kostnaden, till följd av den årliga fordonskontrollen i Köping, förbli låg av den kloke bilägaren.