Länsstyrelsen är källan till flera av de massiva verksamhetsmoderniseringarna i Sverige. Många bilskrotar försörjde sig på återvinning med betalning. Så länge den obligatoriska skrotpremien fanns, var legitim bildemontering i Västerhaninge ett bra val till en klimatvådlig dumpning. När den upphörde måste storklubban ut och det var Länsstyrelsen som höll i greppet. Fordonstillverkarna bedömdes vara de som skulle stå för hantering och uppsamling av skrotbilar med fri återvinning i Västerhaninge. Biltillverkare valde i samma ögonblick somliga certifierade fordons skrotar, som övertog ansvaret. Men i gengäld fick enbart dessa utsedda bilskrotarna tillstånd att skriva ut skrotintyg för avregistrering hos Trafikstyrelsen. På det här sättet beviljades bara enstaka bilskrotar tillstånd från bilproducenterna. Alla andra fick ta ersättning vid inlämning, men undanhölls makten att fullfölja en legal bil demontering i Västerhaninge. Flera av företagslikvideringarna i närheten var omöjlig att undvika.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Västerhaninge
Biltillverkarna erhöll i uppgift att organisera myndigheternas krav för bilskrotning i Västerhaninge. Därtill gavs anvisningar till insamling och skrotning av skrotbilar, som ideligen övergetts i naturen. Anledningen för dessa klimatförsyndelser var bilinnehavarens kostnadsbesparing för demonteringen av fordonet. Flera insända nyhetsskildringar i Göteborgsposten riktade Naturvårdsverkets vårdslöshet att förhindra dessa ofog. Det här utpekades som en anledning i den nya förordningen med avgiftsfri återvinning av bilar i Västerhaninge. Biltillverkarna fick i uppgift att upprätta en institution, som hade kunskap att genomdriva ställda syfte. Så de första verkligt certifierade skrotföretagen grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras monopol att avge mottagningsintyg med skrotintyg förekommer inte längre. En behörig bilskrot får sin behörighet från Länsstyrelsen. En ansökan måste tillstyrkas av naturstyrelsen, som avsynar att den kommande fordonsåtervinnaren lyder Länsstyrelsens begäran enligt “bilskrotsförordningen”.
Bilskrotning i Västerhaninge ger ersättning
En skrotbil klassas som klimatvådligt avfall, och måste transporteras och befrias från skadliga ämnen på en skrot i Västerhaninge, enligt Naturvårdsverkets begäran. Dessa informerar i sin helhet hur de skilda skrotarnas inrättningar skall skapas för att godkännas. Lika ordentligt skildras upprensning av miljövådliga bilkomponenter, spolarvätskor och material. Demontering, skötsel och förvaring behöver bekräftas av klimatinspektörer en gång var tolfte månad. Efter tömning av skadliga ämnen är skrotbilen inte längre ett naturvådligt avfall utan fraktas till sönderdelning och recycling. Numera är målet nittiofem % regression till ett evigt kretslopp i nyproduktion uppnått. Det innebär att bilinnehavarna kan skrota bilen i Västerhaninge med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före demontering av personbilen accepterar några bilskrotar självplock av begagnade bildelar. Kunder kan finna bilkomponenter till en Volvo-244 till rena vrakpriser. Det finns också berättigade bärgningsföretag, som fraktar bilar, för skrotning i Västerhaninge, med kompensation. Bestämmelser för hanteringen av det naturaggressiva avfallet föreligger i Transportstyrelsens särskilda tillstånd till bärgningsfirmorna. En kommande kund kan enkelt avsyna detta på lejda bolagets internetplats före beställningen.