Mot alla vettiga sannolikheter ökar handel av billiga besiktigade Opel-Monza i taket, som sällan tidigare har setts. Med understöd av politiska fastställanden har körning med bil till och från arbetsplatsen gradvis ändrats till kollektivåkning. Påverkande faktorer som Bonus-Malus, chockhöjda bensinpriser och skatt för trängsel har bidragit till den miljöförbättrande handlingen. Och familjens andra-bil har skrotats. Men mitt uppe i den dagens virus sjukdomen kommer påstötningar som snabbt ändrar arbetssätten. De ger gödning till en av bilhistoriens uppseendeväckande försäljningsframgångar, genom att skrotade Opel-Monza förändras till riktigt fina exemplar.
Opel-Monza konkurrerar med kollektivtrafiken
Globala rekommendationer från Regeringen, som två m mellanrum samt munskyddens mindre relevans, har höjt allmänhetens motvilja att använda kollektivt. Att folkhälsomyndigheten även föreslår privatpersoner att köra bil förändrar inte skepsisen. Men alla av familjemedlemmarna bilskrot har inte tillgång till någon bil. Fördenskull är det mer angeläget än allt annat att införskaffa ytterligare en besiktigad Opel-Monza, så att alla i familjen kan köra på ett tryggt sätt. För rekommendationerna i all anseende, klaffar nog 2 m-bestämmelsen för sittande personer. Men för folk i rotation på svårframkomliga ytor låter det mer som en utopi. Av den orsaken bör inhandlade av en andrabil favoriseras.
Uttjänta Opel-Monza rullar vidare
Bra besiktigade Opel-Monza med höga CO2avgaser och dålig trafiksäkerhet kan i flertalet fall betraktas som uttjänta bilar. Frånsett att återvinna bilen har de blivit tilltalande för den organiserade kriminaliteten för lagstridig export särskilt till Afrika. Där är avkastningen cirka 10 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har startats flertalet små verkstäder, som med lätta upprustningar kan få gamla Opel-Monza godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen råder redan för hushållet, som är på jakt efter en billig äldre andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Opel-Monza
Ackrediterade skrotar, som mestadels skrotar personbilen för återvinning, frestar fordonsinnehavare med stora betalningar. Några klimatvänner har föredragit att överlämna fordonen här med god ansvarskänsla, genom att hindra vidare körning av försvagning och lägre trafiktrygga personbilar. Men genom skräcken att resa spårvagnar suget efter den gamla bilen ökat priserna. De utslitna personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden kommer i andra hand av familjens trygghet under tvungna åkturer. Så de här bättre besiktigade Opel-Monza går åt som smör i öknen. Ur klimatsynpunkt är det ett steg tillbaka många decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för jämnan?