Skrotbil Opel-Manta går igen

Mot alla vettiga odds ökar försäljningen av billiga kördugliga Opel-Manta i taket, som aldrig tidigare har setts. Med understöd av politiska ställningstagande har körning med bil till och från arbetsplatsen gradvis förändrats till allmänna bussresor. Styrningsmedel som Bonus-Malus, chockhöjda dieselpriser och skatt för trängsel har hjälpt till den miljöoptimerande ingripandet. Familjens andra-bil har skrotats. Men mitt uppe i den nuvarande epidemin kommer uppmaningar som fort förändrar arbetssätten. De ger stimulans till en av bilhistoriens framstående triumfer, via att skrotade Opel-Manta förvandlas till riktigt fina exemplar.

Opel-Manta konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna uppmaningar från Regeringen, som två meters avstånd och munskyddens lägre innebörd, har ökat allmänhetens olust att åka allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten också tipsar gemene man att köra bil ändrar inte skepticismen. Men alla av hushållet har inte möjlighet att utnyttja någon bil. Därför är det viktigare än allt annat att fixa fram ännu en besiktigad Opel-Manta, så att alla i hushållet kan köra på ett harmoniskt sätt. För referenserna i all heder, fungerar nog 2 m-principen för sittande människor. Men för människor i trafik på begränsade områden framställs det mer som en önskedröm. För den skull ska inskaffande av en andrabil gynnas.

Uttjänta Opel-Manta rullar vidare

Prisvärda begagnade Opel-Manta med höga växthusutsläpp och undermålig trafiktrygghet kan i en del fall betraktas som skrotbilar. Förutom att återvinna fordon har de blivit lockande för den samordnade kriminaliteten för lagstridig utlandsförsäljning särskilt till Nigeria. Där är försäljningspriset cirka tio gånger mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats flertalet mindre bilverkstäder, som med primitiva förbättringar kan få de uttjänta Opel-Manta godkända igenom en bilbesiktning. Så konkurrensen existerar allaredan för familjen, som är på jagande efter en billig körduglig andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Opel-Manta

Auktoriserade bilåtervinnare, som som oftast skrotar bilen för reservdelar, frestar bilinnehavare med stora betalningar. Några naturvänner har föredragit att lämna fordonen här med god ansvarskänsla, igenom att hämma ytterligare drift av klimatförsämring och lägre trafiktrygga bilar. Men genom rädslan att åka spårvagnar suget efter den gamla bilen ökat priserna. De uttjänta fordonen kommer att leva vidare. Klimat och ärenden kommer i andra hand av familjens trygghet under tvungna resor. Så de här billiga besiktigade Opel-Manta går åt som smör i solsken trots Bonus-Malus. Ur bilskrot klimatsynpunkt vrids klockan tillbaka flera årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för alltid?