Mot alla förnuftiga sannolikheter stiger försäljningen av prisvärda besiktigade Hyundai-i20 i höjden, som aldrig tidigare har skådats. Med stöd av politiska fastställelser har användning av personbil till och från arbetsplatsen stegvis förändrats till kollektivåkning. Styrningsmedel som Bonus-Malus, chockhöjda bränslepriser och trängselskatter har medverkat till den klimatoptimerande åtgärden. Och familjens andra-bil har skrotats. Men mitt uppe i den nuvarande epidemin kommer påstötningar som hastigt förändrar arbetssätten. De ger föda till en av bilhistoriens anmärkningsvärda försäljningssuccéer, igenom att skrotade Hyundai-i20 förvandlas till riktigt fina exemplar. Allmänna inrådan från
Hyundai-i20 konkurrerar med kollektivtrafiken
Folkhälsomyndigheten, som 2 meters avstånd samt munskyddens mindre mening, har höjt vanligt folks motvilja att resa spårvagn. Att regeringens också tipsar allmänheten att köra bil ändrar inte misstron. Men hälften av hushållet har inte tillgång till något fordon. Därför är det mer betydelsefullt än allt annat att äga ytterligare en gammal Hyundai-i20, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett betryggande vis. För rekommendationerna i all ära, fungerar nog tvåmeters-bestämmelsen för sittande människor. Men för människor i förflyttning på trånga ytor låter det mera som bilskrot en önsketänkande. Av den orsaken ska införskaffade av en andrabil prioriteras som nummer ett.
Uttjänta Hyundai-i20 rullar vidare
Bättre besiktigade Hyundai-i20 med stora växthusgaser och undermålig trafiksäkerhet kan i de flesta fall betraktas som uttjänta bilar. Med undantag av att skrota personbilen har de blivit lockande för den organiserade brottsligheten för illegal utskeppning framför allt till Nigeria. Där är avkastningen ca elva gånger mer än liknande svenska priser. Och det har etablerats många små bilverkstäder, som med ringa metoder kan få gamla Hyundai-i20 godkända genom en bilprovningen. Så kampen existerar allaredan för familjefadern, som är på jakt efter en billig gammal andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Hyundai-i20
Ackrediterade skrotar, som normalt skrotar fordon för miljön, frestar bilägare med stora ersättningar. Några naturvänner har valt att lämna bilarna här med gott samvete, igenom att upphöra med mer körning av miljöförsämring och mindre trafiktrygga bilar. Men via skräcken att resa tåg suget efter den gamla bilen höjt priserna. De uttjänta personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och ärenden kommer i andra hand av hushållets säkerhet under tvungna turer. Så dessa bra begagnade Hyundai-i20 säljs som aldrig förr. Ur klimathänseende är det ett steg tillbaka otal årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för jämnan?